THQ: "Call of Duty maakte einde aan goede FPS-herinneringen"
Het FPS-landschap wordt nu al een tijdje gedomineerd door Call of Duty en het succes van de reeks kan je op verschillende manieren bekijken en evalueren. Huw Beynon, hoofd van communicatie bij THQ, liet nu bijvoorbeeld tijdens een interview verstaan dat hij vindt dat Call of Duty misschien wel te dominant is geworden, in die zin dat door het succes van Call of Duty het segment van de militaire shooters andere segmenten is gaan verdringen. Het gevolg is dat uitgevers niet langer willen investeren in innovatieve of niet-militaire shooters en dat de markt overspoeld wordt door games die veel op elkaar gelijken. Volgens Beynon heeft Call of Duty dan ook onze visie omtrent wat een first-person shooter is, misvormt. Desondanks denkt hij dat gamers nu klaar zijn voor iets nieuws.
"Ik denk dat het waar is dat er een reactie is tegen wat ooit een klein segment was van het genre en dat dan opgeblazen is tot iets wat het genre haast is gaan definiëren, en zo een einde maakte aan herinneringen van wat ik me herinner als geweldige first-person shooters, of het nu Half-Life, System Shock of GoldenEye was - toen een first-person shooter niet noodzakelijk militair materiaal hoefde te bevatten en gewoon een uitnodiging tot een nieuwe wereld was, wat volgens mij in de eerste plaats altijd al het punt van videogames is geweest." |