Miyamoto: "Pikmin 3 zal meer zoals Pikmin 1 zijn"
Shigeru Miyamoto, de man die mee aan het roer stond van Pikmin en Pikmin 2, is ook aan de slag bij Pikmin 3 en vermits de vorige telgen toch een lichtjes andere aanpak hadden, bleef de vraag niet lang achterwege over welke game als inspiratiebron moest dienen. Voor Miyamoto was het echter duidelijk dat de eerste Pikmin het startpunt moest zijn voor Pikmin 3.
"We hebben met het hele team gesproken over welke richting Pikmin 3 moest volgen. We zagen bij Pikmin 1 dat het geen eenvoudige game was en dat de spelers soms stress ervaarden. Bij Pikmin 2 wilden we die stress zoveel mogelijk weghalen, zodat het heel gebruiksvriendelijk was. Ik kon mezelf niet echt honderd percent vinden in die richting. Wat Pikmin 1 deed, was net wat ik wou doen en wou creëren, zodat Pikmin 1 een strategisch spel kon worden," zegt Miyamoto. "Toen we Pikmin 3 begonnen maken, heb ik de belangrijkste mensen van Pikmin 2 erbij gehaald en gezegd over hoe ik het belangrijk vond dat we terug naar de basis van Pikmin 1 zouden gaan."