Dishonored-maker wil debat over games en geweld voeren
Joe Houston, voormalig designer bij Arkana Studios en als dusdanig een van de mensen achter Dishonored, heeft zijn visie gegeven over de link tussen geweld in het echte leven en gewelddadige games, dit naar aanleiding van het bloedbad vorig jaar in Newtown. Houston is er, net als de meeste gamers, van overtuigd dat virtueel geweld agressief gedrag in het echte leven niet veroorzaakt of per se stimuleert, maar tegelijk vindt hij dat games ook niet veel doen om geweld tegen te gaan. Nochtans zouden games volgens Houston een nuttige bijdrage kunnen leveren, maar dan moeten gamers en de game-industrie in de eerste plaats het debat durven aangaan.
Volgens Houston wentelen gamers zich te vaak automatisch in een ontkennende reactie, waarbij gewelddadige games en geweld in het echte leven volledig van elkaar worden losgekoppeld. Dit doen gamers volgens Houston omdat ze bang zijn voor de gevolgen die er kunnen zijn als ze de discussie wel aangaan. Zo zou bij veel gamers de vrees leven dat games voortaan meer gecensureerd zullen worden, terwijl dat volgens Houston zeker niet het geval hoeft te zijn. Games krijgen vaak het verwijt dat ze de jeugd ongevoeliger maken voor geweld, maar dat hangt volgens Houston vooral van de game zelf af.
Houston gebruikt Dishonored als voorbeeld en wijst erop dat de game in Duitsland integraal is verschenen, zonder enige vorm van censuur en dat terwijl veel andere gewelddadige games in Duitsland niet door de keuring komen. Dat komt volgens Houston omdat je in Dishonored de keuze krijgt. In theorie kan je de game zelfs uitspelen zonder iemand te doden. Je kiest dus zelf of je geweld gebruikt of niet en die keuze maakt dat je iets hebt om over na te denken. De speler wordt dus gedwongen om stil te staan bij wat hij of zij doet, bij wat de mogelijke implicaties zijn. Dit in tegenstelling tot typische "lineaire games die een gebrek aan persoonlijke betrokkenheid hebben," aldus Houston.