Superman-experiment suggereert dat games behulpzaamheid bevorderen
Dat bepaalde games een positieve invloed hebben op bijvoorbeeld het reactie- en beslissingsvermogen, dat wisten we al, maar blijkbaar zouden games ook de behulpzaamheid van spelers kunnen bevorderen. Dat is tenminste wat het zogenaamde Superman-experiment doet vermoeden.
Aan het Superman-experiment deden 30 mannen en 30 vrouwen mee, die in twee groepen werden verdeeld. Beide groepen werden in een virtuele wereld gedropt, waarin ze over een verlaten stad vlogen. De ene groep echter vloog geheel op eigen houtje, terwijl de andere groep als passagier in een helikopter zat. Bovendien had die laatste groep geen doel, ze keken gewoon rondom zich, terwijl de eerste groep de opdracht kreeg om uit te kijken naar een in de steek gelaten kind.
Na de virtuele simulatie werd de deelnemers verteld dat ze rustig mochten blijven zitten terwijl een de onderzoekers wat materiaal ging wegleggen. Die onderzoeker liet echter met opzet een beker vallen met daarin 15 pennen. Vervolgens werd opgetekend hoelang elke proefpersoon erover deed om te helpen, en hoeveel pennen werden opgeraapt.
De resultaten tonen dat de personen die in de virtuele realiteit de rol van "held" kregen in de reële wereld sneller ter hulp schoten en ook meer effectieve hulp boden, wat doet vermoeden dat het spelen van dergelijke positieve simulaties en games de behulpzaamheid bevorderen. Leuk nieuws dus, al is het natuurlijk de vraag wat er gebeurt als proefkonijnen de rol van slechterik krijgen.