Crytek bood niet op Vigil omdat "projecten strategisch niet pasten"
Zowat de grootste verrassing bij de openbare veiling van THQ was dat niemand een bod uitbracht op Vigil Games, de makers van Darksiders II. Ondertussen is de studio eigenlijk min of meer opgedoekt en trekken tal van uitgevers aan de mouw van de ontwikkelaars zelf. Crytek lijkt hierbij al een behoorlijk stevige slag te hebben thuisgehaald, want vrijwel onmiddellijk lanceerde het een Amerikaanse tak, geleid door Davis Adam - een voormalig lid van Vigil Games. Die bracht ettelijke teamleden mee en daardoor zit er een kern van Vigil Games in Crytek US.
Als men zo'n interesse had in de ontwikkelaar, rijst de vraag waarom men niet meteen voor de gehele studio ging, maar dat lag blijkbaar vooral aan de projecten die momenteel aan de gang waren bij Vigil Games. "We hadden graag geboden, maar er waren teveel onbekende factoren", zegt Cevat Yerli. "Toen niemand bood, dachten we misschien toch een bod uit te brengen, maar dat deden we uiteindelijk niet. De projecten bij Vigil Games pasten strategisch niet bij ons. Ik vond David echter wel een toffe kerel en hij maakte een goede indruk. Hij kwam bezorgd en gepassioneerd over, zowel over zijn werk als over zijn team." Sowieso moet je niet verwachten dat men aan een Darksiders III-getinte game zal werken, want Crytek heeft andere plannen voor haar Amerikaanse tak.