Nintendo: "Wii U-processor is niet zwakjes"
Als je een console uitbrengt, zullen sommige mensen al snel alles uit elkaar vijzen om te zien wat voor hardware er nu net gebruikt wordt. Bij de Wii U was niet iedereen even tevreden over wat de CPU kon. Zo vond men de snelheid wat aan de lage kant (1,24 GHz) en was het eigenlijk zelfs behoorlijk zwakker dan wat de PS3 en Xbox 360 in huis hebben, terwijl die consoles wel aanzienlijk ouder zijn.
Genyo Takeda, deel van de R&D-afdeling (Research & Development, nvdr) bij Nintendo, kwam onlangs terug op de kritiek en vindt deze onterecht. "Wat betreft de opmerking dat we op de GPU hebben gefocust en dat de CPU zwakjes is, hebben we een andere visie. [...] Wat betreft de grootte is de GPU zeker groter dan de CPU." Hij verwijst daarbij naar moderne pc's, waarbij de ruimte voor echte berekeningen klein is en dat het cache-geheugen (SRAM) errond veel groter is. "Vanuit deze visie vinden we niet dat de CPU het slechter doet qua performantie dan de GPU van de Wii U." Men bendrukt ook dat men voor een laag energieverbruik is gegaan, in combinatie met een behoorlijk hoge performantie, al vindt men ook dat de hardware minder van belang is dan de entertainmentproducten die het kan opleveren.