Bleszinski denkt dat horrorgenre digitaal terug zal keren
Dead Space 3 heeft langs alle kanten commentaar gekregen omwille van diens verschuiving naar een meer actiegetint avontuur. Er zitten nog steeds horrorelementen in het spel, maar die worden nu afgewisseld met stevige actiemomenten en dat vindt Cliff Bleszinski begrijpelijk. Zo vindt hij het sowieso al bijzonder moeilijk om een horrorgame te maken, omdat het al snel omslaat in iets komisch of iets dat helemaal niet angstaanjagend is, als je niet het juiste tempo erin weet te krijgen.
Bovendien vindt hij het ook een logische zet, want "als we het publiek bekijken voor een gemiddelde consolegame, dan is het vaak een arrogante, jonge kerel die niet bang wil zijn, jammer genoeg. Hij wil wel de man zijn die erin vliegt en de zaken aan gort knalt". Tenslotte vindt Bleszinski ook dat er in de huidige retailsector, waar games aan 60 dollar verkocht worden, geen ruimte is voor een pure horrorgame. "Horror werkt niet [in deze retailmarkt], want het is het ultieme voorbeeld van een spel dat 2 dagen gespeeld wordt voor de campagne en vervolgens wordt ingeruild. Ik ben er zeker van dat EA dit beseft. Als je volledig digitaal gaat, zullen we meer echte horrorgames zien terugkomen. Denk maar aan Amnesia en Slenderman op pc."