Makers The Witcher 3 kijken naar Skyrim voor inspiratie
Je kan een spel helemaal opbouwen vanuit je eigen fantasie en met je eigen vondsten, maar het is soms zelfs beter om naar de concurrentie te kijken om te zien wat die allemaal hebben uitgevoerd. Op die manier kan je dan de goede zaken overnemen en verbeteren en bepaalde zaken vermijden die je zelf niet ziet zitten.
Zo wil Konrad Tomaszkiewicz een aantal zaken uit Elder Scrolls: Skyrim vermijden en een aantal andere zaken zeker bekijken. Zo heeft het team volgens hem veel te leren van wat Bethesda doet op het vlak van open werelden met enorme uitzichten en avonturen. Wat Skyrim volgens hem echter niet had, was de mogelijkheid om mensen onder te dompelen in het spel. "Wat we van Skyrim geleerd hebben, is dat je moet opletten hoe je mensen in de wereld onderdompelt. Je kan niet laten zien dat je generische oplossingen in het spel hebt gestoken en dat is bij Skyrim wel. Je kon dezelfde quest een aantal keren doen en elke keer zou de NPC niet door hebben dat jij die quest al eens had gedaan." Dat vindt Tomasziekiwcz niet kunnen en dat wil hij vermijden in The Witcher 3: Wild Hunt door de NPC's te laten reageren op wat je doet.