Bleszinski verdedigt microtransacties en EA
Toen EA een paar dagen geleden wist te vertellen dat de 'consument van microtransacties geniet' was het hardcore publiek op het internet niet meteen mals voor de uitgever. Dat EA van plan is om microtransacties in al haar games te steken, werd ook niet goed ontvangen. Cliff Bleszinski treedt de uitgever nu bij en verdedigt haar standpunt.
Zo vindt hij de reacties tegenover EA overdreven en vindt hij de reacties tegenover 'scumbag EA' onterecht, vermits 'good guy Valve' volgens hem hetzelfde inkomstenmodel gebruikt. Hij waardeert wat Valve doet, maar vindt het onterecht dat het ene bedrijf aangevallen wordt voor iets, terwijl het andere bedrijf hetzelfde doet en geen commentaar krijgt. "Het heeft Valve jaren gevergd om hun service zo goed uit te bouwen als dat het nu is. Iedereen online lijkt dat te vergeten en valt EA aan omdat die haar eigen service wil uitbouwen. Mag het dan niet dat EA ook ziet wat de digitale toekomst is en dat ze ook de 'games als service'-kant op wil gaan", vraagt hij zich af.
Verder vindt hij de hele heisa rond microtransacties ook fel overdreven. "Weet je wat? Ondanks alle heisa kochten veel mensen [de wapenskins in Gears of War]. Als je de games van EA niet leuk vindt, koop ze niet. Als je de microtransacties niet leuk vindt, geef er geen geld aan. Zo simpel is het. EA heef slimme mensen in dienst en die zouden dit soort zaken niet doen als ze niet zouden werken. Ik kan je verzekeren dat er analisten alle cijfers nagaan qua consumentengedrag om te zien hoe jij als gamer je geld uitgeeft. Rara wat je bent als je nu op een gamesite aan het klagen bent? Een luidruchtige minderheid. De gemiddelde kerel die Madden of GTA koopt elk jaar weet er niks over en het kan hem ook niks schelen. Hij heeft er geen probleem mee om wat geld naar een spel te smijten."
Hij benadrukt ook dat uitgevers in de eerste plaats bestaan om geld te verdienen, dan pas om lof te ontvangen voor de games. Bovendien moeten ze aandeelhouders tevreden houden als ze op de beurs zitten, elk kwartaal opnieuw. Verder meldt hij ook dat games eigenlijk goedkoper zijn geworden dan ooit tevoren, ondanks de kost die eraan vast hangt. "Het oude model evolueert, groeit of gaat dood. Niemand weet het precies. Free to play, ofwel 'het staat je vrij om er 4000 euro voor te geven', gaat nooit weggaan, of je dat nu wil of niet. [...] Iedere game MOET een stroom aan DLC hebben, want anders wordt het spel ingewisseld of gehuurd."