EA over Real Racing 3: "slechts een minderheid heeft kritiek op freemium"
Real Racing 3 ligt, net als een hoop andere games, onder vuur omwille van de microtransacties die erin zitten. Het spel zelf is gratis, maar om echt vooruitgang te boeken kan je eigenlijk moeilijk anders dan je centjes bovenhalen, tenzij je na elke race je wagen letterlijk een uur in de garage wil laten staan vooraleer je er opnieuw mee aan de slag kan. Vooral de hardcore gamers uiten hieromtrent hun ongenoegen, maar volgens EA is het slechts een minderheid die klaagt en, verwijzend naar de goede verkoopcijfers van de game, vindt de uitgever dat "de markt heeft gesproken".
"Er bestaat geen twijfel over dat freemium de juiste weg was om te bewandelen," zegt Nick Earl, vice president van EA's mobile and social studios. "De mondige minderheid haalde uit naar freemium. Wij respecteren hen en begrijpen hen, maar de markt heeft gesproken. Dat [freemium] is gewoon waar de markt naartoe gaat." Volgens Earl bewijst het huidige succes van Real Racing 3 dus dat consumenten helemaal geen problemen hebben met dergelijke freemium-modellen en Real racing 3 zou dan ook een blauwdruk zijn voor toekomstige mobiele games van EA.