Maxis legt nog eens uit waarom always-online nodig is
Inmiddels is redelijk duidelijk dat een online connectie helemaal niet vereist is om SimCity te kunnen spelen. Meer zelfs: offline spelen blijkt makkelijker dan gedacht. Het is namelijk zo dat SimCity in de code een timer bevat die wordt geactiveerd wanneer je het spel offline begint te spelen. Je krijgt dan 20 minuten de tijd om een online verbinding te maken. Gebeurt dat niet binnen de tijd, dan wordt de speelsessie afgebroken. Door twee regeltjes in de code te verwijderen echter (NeoGAF legt uit hoe) is het mogelijk om die timer weg te halen, waardoor je eeuwig offline kan blijven spelen. Het nadeel blijft natuurlijk wel dat je je steden niet kan opslaan omdat dit een functie is die in de cloud van het spel zit.
Ondanks het feit dat SimCity dus wel degelijk (onofficieel) offline zou kunnen gespeeld worden, blijven EA en Maxis erbij dat "always-online" nodig is. Voorheen werd gezegd dat dit noodzakelijk was omdat de servers belangrijke berekeningen voor de simulatie op zich namen, maar dat lijkt men nu niet meer te willen herhalen. In plaats daarvan focust men in een blog op de sociale multiplayer features van het spel. Blijkbaar heeft Maxis het spel opgebouwd rond die multiplayer ervaring en wil het die in de toekomst nog verder uitbreiden ook. ""Het spel dat we gelanceerd hebben is slechts het begin voor," klinkt het. "Het is niet finaal en het zal dat nooit zijn. In veel opzichten zijn we een MMO aan het maken."
Vanuit het standpunt van Maxis is always-online dus noodzakelijk omdat die online connectiviteit de "kern" van het spel, zijnde de multiplayer ervaring, voedt. Op zich is het natuurlijk logisch dat je daarvoor een online connectie nodig hebt, maar de vraag is dan of het teveel gevraagd is om een offline mode te voorzien voor wie tevreden is met enkel een singleplayer.