Super Meat Boy-ontwikkelaar klaagt DRM aan
Tommy Refenes, ontwikkelaar van de indie game Super Meat Boy, heeft in een blog kritiek geuit op DRM-beveiliging tegen piraterij, die volgens hem op verschillende manieren nefast is voor de bedrijven die de DRM implementeren. Uiteindelijk is DRM misschien zelfs schadelijker voor het bedrijf dan de piraterij die het tracht te bestrijden.
Refenes stelt om te beginnen dat piraterij op zich niet noodzakelijk minder inkomsten betekent voor de uitgever, ook al stellen veel grote uitgevers het zo wel voor. Refenes is dus de mening toegedaan dat een een piraat niet per se tot een legale aankoop overgaat wanneer de illegale download onmogelijk wordt gemaakt. Voorts zijn ze bij Team Meat van oordeel dat piraterij altijd zal bestaan en dat DRM eigenlijk geen oplossing biedt, aangezien de meeste beveiligingen na enkele dagen al gekraakt zijn. De vraag moet dan ook gesteld worden of het geld dat in de beveiliging wordt gepompt wel de moeite waard is. Wie een game echt illegaal wil downloaden, heeft meestal immets wel een weekje geduld.
Volgens Refenes lost DRM dus eigenlijk niets op en zorgt het integendeel vaak voor ongemak bij de oprechte kopers. Een betere oplossing tegen piraterij is volgens Refenes dan ook om een game toegankelijk en klantvriendelijk te maken. "Ik denk dat mensen minder illegaal downloaden als de software makkelijk te kopen is, makkelijk af te spelen is en doet wat het belooft," klinkt het.