Games on Demand vaak laat omwille van relatie Microsoft en retailers
Grote titels voor Xbox 360 zijn zelden of nooit meteen digitaal beschikbaar, soms tot ergernis van gamers. Dat een spel pas een jaar na release digitaal beschikbaar wordt gesteld via Games on Demand is bijvoorbeeld niet uitzonderlijk, maar daar blijkt Microsoft een reden voor te hebben. Men wil namelijk vermijden dat een digitale verkoop op dag één gaat concurreren met de traditionele retail verkoop. Men wil namelijk een goede relatie met retailers behouden omdat die erg belangrijk blijven voor Microsoft, niet in het minst omdat consoles nog steeds gewoon via retail verkocht worden. Daarom geeft men eerst de retailers wat tijd om games te verkopen alvorens een digitale versie verschijnt.
Microsoft gaf verder wel te kennen dat het probeert om de vertraging waarmee een digitale versie verschijnt in te korten, hetgeen ook effectief blijkt uit de praktijk. Zo is er een evolutie merkbaar van een vertraging van ongeveer één jaar naar zes maanden en momenteel duurt het nog twee tot drie maanden vooraleer een game via Games on Demand verschijnt. Ook bij Microsoft wordt de digitalisering dus doorgedreven, al blijft de retail verkoop en de band met retailers belangrijk. Om games te verkopen moet je namelijk consoles verkopen, en dat gebeurt via de traditionele winkelketens.