Ex-topman EA ziet kosten hardcore games als grote bedreiging
Mitch Laskey, voormalig topman bij Disney Interactive, Activision en EA, heeft een blog gewijd aan de toekomst van Electronic Arts in een veranderende markt en industrie. Volgens Laskey komen de hardcore games nu meer dan ooit onder druk te staan, simpelweg omdat ze niet genoeg opleveren.
Laskey wijst op de inmiddels bekende verschuiving in de markt. Gratis mobiele spelletjes zijn schering en inslag, wat niet onlogisch is gezien hun succes. Ze kosten weinig om te maken en ze hebben het potentieel om enorm veel winst te maken, waardoor ze aantrekkelijk zijn om in te investeren. Bovendien hebben deze mobiele games een enorme afzetmarkt. EA heeft volgens Laskey al goed werk geleverd om zich op deze mobiele markt te storten, maar dat op zich zou het bedrijf niet veilig stellen. Tegenover de casual mobiele games staan namelijk de hardcore games die meer en meer geld kosten om gemaakt te worden, terwijl ze in de huidige markt steeds minder en minder winst opleveren. Niet onlogisch dus dat hardcore games een bedreiging kunnen vormen voor het voortbestaan van EA.
Volgens Laskey is een bedrijf als EA nu ook extra kwetsbaar omdat de nieuwe generatie consoles er zit aan te komen. EA wil traditioneel goed vertegenwoordigd zijn en dat vraagt de nodige financiële inspanning. Bovendien zit EA momenteel vast aan heel wat jaarlijkse kosten omdat ze nu eenmaal elk jaar opnieuw bepaalde sportgames onder licentie willen uitbrengen. Kortom: EA mag dan wel nog inzetten op hardcore games, het segment is mogelijk het zwakke punt van het bedrijf als je louter naar de cijfers kijkt. De vraag zal dan ook zijn hoe hier in de toekomst mee zal omgesprongen worden.