In 2012 gaven mensen 15 miljard euro uit aan pc-gaming
Er wordt wel vaker gezegd dat de pc-markt eigenlijk niet echt goed is voor gaming en voor ontwikkelaars en uitgevers, wat de zogenaamde verschuiving naar consoles, tablets en smartphones zou moeten verklaren. Toch mag de pc-markt zeker niet klagen, want in 2012 is er 8% meer uitgegeven aan pc-gaming dan het jaar voordien.
De gestegen cijfers zijn mede te verklaren door het succes van Guild Wars 2, Diablo III en Minecraft, die er deels voor hebben gezorgd dat de verminderde inkomsten van MMO's werden weggevlakt. China is en blijft de grootste markt voor pc-gaming, met meer dan 5,4 miljard euro inkomsten. Dat de consolemarkt daar eigenlijk niet bestaat, zal echter ook wel helpen om de pc ginds te stimuleren. Tegen 2016 verwacht men echter nog wat toenames, want tegen dan zou de pc-markt qua gaming 20 miljard euro waard moeten zijn. De president van de PC Gaming Alliance wijst er subtiel op dat je "drie consoles moet samenvoegen om aan dat bedrag te geraken".