Microsoft verkoopt Mediaroom, Xbox focus van tv-strategie
Het is bekend dat Microsoft voor Xbox al lang niet meer inzet op games alleen. Vooral in de VS is de bredere entertainmentservice van de Xbox 360 goed ontwikkeld en die evolutie zal zich vermoedelijk alleen maar doorzetten. Microsoft was sowieso al van plan om alles van entertainment onder te brengen onder het Xbox-merk en vandaag lijkt men opnieuw een stap in die richting te zetten, namelijk door Mediaroom, de IPTV-service van Microsoft, te verkopen aan Ericsson.
Microsoft heeft veel lovende woorden over voor Mediaroom als pionier op het vlak van het streamen van videocontent, maar heeft nu dus toch besloten om het bedrijf door te verkopen zodat het zich voor de tv-strategie 100% kan richten op Xbox. Dit sluit aan bij de visie van Microsoft om van de Xbox meer en meer het centrale entertainmentsysteem in de woonkamer te maken, zowel wat games, films,tv als internet betreft.
Door de verkoop van Mediaroom verliest Microsoft natuurlijk wel enige know how, maar vermoedelijk zijn al voldoende maatregelen getroffen om dat verlies op te vangen. Onlangs nog kocht Microsoft een P2P-service die zich specialiseert in cloud streaming, maar in hoeverre die nieuwe aanwinst een rol zal spelen bij de next-gen Xbox is voorlopig niet duidelijk.