CEO Crytek: "Graphics doen er wel degelijk toe"
Het is geweten dat Cevat Yerli, baas van Crytek, trots is op de CryEngine en wat de technologie allemaal op het scherm kan toveren. De graphics zijn dan ook een van de speerpunten van de studio. Tijdens een recent interview werd hem de vraag gesteld of hij denkt dat betere graphics ook voor betere gameplay zorgen. Specifiek op die vraag antwoorden deed hij niet, maar hij gaf wel te kennen dat graphics wel degelijk een belangrijke rol spelen.
"Mensen zeggen dat graphics er niet toe doen," vertelde Yerli, "maar speel Crysis en zeg me dat ze er niet toe doen. Het heeft altijd gedraaid om graphics die de gameplay drijven. In Crysis 3 is het het gras en de vegetatie, de manier waarop de physics lopen en het gras beweegt in de wind. Je kan afleiden wanneer een AI-vijand naar je toe rent alleen maar door het gras te observeren. Graphics, of het nu om belichting of schaduws gaat, plaatsen je in een andere emotionele context en dat drijft het meeslepen, en dat meeslepen is effectief het belangrijkste wat we kunnen gebruiken om je een wereld te doen geloven. Hoe beter de graphics, hoe beter de physics, hoe beter het sound design, hoe beter de technische assets en productiewaarden zijn - gepaard met de art direction, is het er spectaculair en stylisttisch laten uitzien 60% van de game."
Al bij al een genuanceerde uitleg dus die erop wijst dat graphics wel degelijk hun rol te spelen hebben, al hangt alles natuurlijk ook af van het type spel. Hier en daar wordt Yerli wel weer afgekraakt omdat hij zou zeggen dat graphics 60% van de game uitmaken, maar die kritiek is op basis van zijn uitspraken hier wat kort door de bocht. Het toont meteen ook het probleem in de hele discussie omtrent gameplay en graphics aan, want "graphics" is een begrip dat niet door iedereen op dezelfde manier ingevuld wordt.