Ex-CEO van EA geeft Sony en Microsoft 4 tips
John Riccitiello is niet enkel gekend vanwege zijn moeilijke achternaam, maar ook als voormalig CEO van Electronic Arts. Hij nam een paar maanden geleden ontslag en kan het nu dus wat rustiger aan doen. Zijn positie aan het hoofd van één van de grootste uitgevers zorgt er wel voor dat hij goed weet hoe het in de gamesindustrie werkt en dus heeft hij ook zijn eigen visie en mening over de volgende generatie consoles. Hij geeft dan ook 4 tips aan Sony en Microsoft om erdoor te komen. "Sony en Microsoft moeten ons wegblazen met nieuwe toestellen. Er moeten spelervaringen mogelijk zijn die nu nog niet kunnen. Het draait niet enkel om graphics, al maakt dat er wel deel van uit. Het gaat er ook om dat men beseft dat er veel veranderd is met online toestellen en cloud ten opzichte van de periode waarin de Xbox 360 en PS3 verschenen."
Tip 1: focussen op gamers
Volgens Riccitiello mogen beide partijen niet vergeten dat ze op dit punt zijn geraakt dankzij de gamers en dat ze dus moeten zien dat ze deze groep weten te bereiken. "Ik snap de verleiding om allerlei soorten ervaringen te willen benadrukken, maar het risico is dat er te veel gefocust wordt op deze toegevoegde ervaringen, zowel in de console-interface als in het verhaal dat verteld wordt bij de advertenties." Hij vindt het risicovol om de interface te vol te steken, zodat gamers hun games gewoon niet terugvinden. "Een interface met te veel keuzes en eentje dat teveel doelgroepen probeert te behagen, zorgt ervoor dat niks eruit springt."
Tip 2: voorraden
"Vroegere lanceringen werden altijd gehinderd door een gebrek aan voorraden. Een consolelancering met slechts een paar miljoen toestellen zal iedereen ergeren. Beperkte voorraden zorgen ervoor dat consoles stotterend vooruitgaan in plaats van ten volle in de aanval te gaan. Als beide partijen willen dat hun consoles hoog score in de elektronica-oorlog, moeten ze ervoor zorgen dat er genoeg consoles zijn."
Tip 3: prijs
"De belangen zijn enorm", schrijft Riccitiello en dus moeten beide partijen goed beseffen aan welke prijs ze hun product in de markt zetten. Deze prijs zal bepalen hoe goed of hoe slecht de consoles het zullen doen.
Tip 4: Focus op goede ervaringen
Er is al veel inkt gevloeid over de mogelijke DRM-systemen, de verplichting om online te zijn of anti-tweedehandse ideeën en net die zaken kunnen problematisch zijn volgens Riccitiello. "De vraag van een altijd online-verbinding heeft het bloed van sommige gamers doen koken. Gamers zullen de goede delen van verbonden consoles willen en ze zullen het ook leren liefhebben", denkt Riccitiello, maar hij raadt beide partijen aan om "bij de lancering te vermijden dat nieuwe en alarmerende DRM-systemen gebouwd worden. Men moet focussen op de coole nieuwe game-ervaring die verbonden consoles bieden."