Xbox One: always-online optioneel voor ontwikkelaars
De Xbox One zal geen always-online vereiste hebben, zo blijkt, al wil dit niet per se zeggen dat de console volledig zonder internet kan. Het feit dat games aan je account gekoppeld zouden worden betekent immers dat internet vereist zou kunnen zijn bij het installeren of opstarten van een game. Los daarvan heeft Microsoft aangegeven dat always-online een optie is die afhangt van de ontwikkelaar, maar het is wel een feature die de games ten goede zou kunnen komen.
Momenteel is de hardware van de Xbox One klaar om er weer een generatie tegenaan te gaan, maar na verloop van tijd zal deze hardware relatief gezien natuurlijk zwakker worden tegenover de op dat moment beschikbare hardware. De Cloud zou hier echter een oplossing kunnen bieden. Het zou namelijk mogelijk zijn om bepaalde berekeningen van een game uit te besteden aan de servers van de Cloud, waardoor de hardware van de console zelf minder belast wordt voor die processen en die vrijgekomen kracht kan gebruikt worden om nog meer het onderste uit de kan te halen. Een logisch gevolg hiervan is dan wel dat de console verbonden moet zijn met het internet om gebruik te kunnen maken van die extra kracht die de Cloud biedt.
Edit: Microsoft heeft via een officiële FAQ nog eens bevestigd dat er geen always-online vereiste is, maar dat de Xbox One wel een internetverbinding nodig heeft. Deze zou dus echter niet permanent nodig zijn, maar hoe de vork dan precies in de steel zit, is voorlopig niet geweten. Zo goed als zeker is de internetverbinding nodig voor het activeren van games. In de wandelgangen wordt verder gezegd dat de console elke 24 uur minstens één keer verbinding met het internet zou moeten kunnen maken. Wat er gebeurt indien dat niet lukt, is niet bekend.