Cliff Bleszinski: "AAA-games en tweedehands gaan niet samen"
Cliff Bleszinski, voorheen een van de grote mannen bij Epic, heeft zich via Twitter uitgelaten over het beleid van de Xbox One om tweedehands te reguleren. Zo'n regulatie is volgens Bleszinski hoe dan ook nodig, zeker voor AAA-games met een groot budget. Hij stelt dat je niet kan verwachten dat games al die de grafische pracht en features hebben terwijl je tegelijk een prijs van 60 dollar behoudt terwijl de tweedehandsmarkt intact zou blijven. De budgetten van grote games omlaag halen vindt hij een "silly" voorstel.
Ergens heeft hij natuurlijk wel een punt. Het traditionele verkoopsmodel staat inderdaad onder druk en door de grote budgetten die AAA-games vereisen is het moeilijk om de eenmalige prijs van 60 dollar te blijven hanteren. Het is ook daarom, zoals Bleszinski zelf ook zegt, dat er zaken als microtransacties zijn, om dat deels te compenseren. In hetzelfde rijtje plaatst hij dus ook de regeling die Microsoft voorziet voor tweedehands.
You cannot have game and marketing budgets this high while also having used and rental games existing. The numbers do NOT work people.
— Cliff Bleszinski (@therealcliffyb) June 12, 2013
The visual fidelity and feature sets we expect from games now come with sky high costs. Assasins Creed games are made by thousands of devs.
— Cliff Bleszinski (@therealcliffyb) June 12, 2013
Newsflash. This is why you're seeing free to play and microtransactions everywhere. The disc based day one $60 model is crumbling.
— Cliff Bleszinski (@therealcliffyb) June 12, 2013
Those of you telling me "then just lower game budgets" do understand how silly you sound, right?
— Cliff Bleszinski (@therealcliffyb) June 13, 2013