Dark Souls 2: toegankelijk betekent niet makkelijk
Voor Dark Souls II werd aangekondigd dat de game "toegankelijker" zou worden, hetgeen bij fans al alarmbelletjes deed rinkelen omdat men bang is dat het spel makkelijker zal gemaakt worden, terwijl de moeilijkheid van Dark Souls net de grote charme is. Director Yui Tanimura tracht ons echter gerust te stellen. Hij vertelt namelijk dat toegankelijk niet hetzelfde is als makkelijk en enkel wil zeggen dat men de game eigenlijk nog meer stroomlijnt om de essentie van Dark Souls nog beter te kunnen overbrengen.
Tanimura wijst erop dat hij geenszins van plan is om bepaalde uitdagingen uit de game te halen, simpelweg omdat je op die manier je game helemaal uitkleedt waardoor er haast geen game meer overschiet. Desondanks vindt Tanimura balans wel belangrijk, zodat spelers een stevige uitdaging krijgen maar tegelijk toch ook de mogelijkheid hebben om die uitdaging te overkomen. "Balans is waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel van de game en ik voel me verantwoordelijk voor het balanceren van de game en voor het afstemmen van de kleinste details zodat Dark Souls II de beste ervaring is die we tot nu toe hebben gecreëerd in de reeks," vertelde Tanimura.