The Order: 1886 is een "filmische ervaring"
Eén van de nieuwe aankondigingen op E3 was The Order: 1886, een PlayStation 4-exclusive van Ready at Dawn, een ontwikkelaar die vooral gekend is voor het werk aan andere grote franchises voor de handhelds van Sony, zoals God of War. We kregen toen een trailer te zien waaruit bitter weinig was af te leiden qua gameplay, maar de ontwikkelaar heeft nu zelf wat duiding gegeven.
"We proberen een verhaal te vertellen met The Order: 1886 en daarom noemen we het een filmische ervaring", zegt Ru Weerasuriya, mede-oprichter van Ready at Dawn. Zo zou Londen al enigszins herkenbaar zijn nagebouwd, al is er wel wat anders aangezien de setting ook lichtjes anders is (steampunk, vlak na de Industriële Revolutie). "Het belangrijkste voor deze filmische ervaring is iets dat mensen gewoon zijn, maar waarvan ze niet kunnen zeggen wat het is. Als je een film bekijkt, vraag je je niet af welke lens gebruikt wordt. Je vraagt je niet af waarom het beeld korrelig is of waarom er specifieke belichting is. We zijn dat gewoon van de afgelopen 30 jaar. Als het ontbreekt, merken we het wel. Bij dit spel hebben we heel wat fysische zaken nagebouwd en kunnen we het beeld dus op realistische wijze vervormen. We hebben echte lenzen in onze engine gebouwd, zodat mensen het kunnen bekijken zonder dat ze zich losgekoppeld voelen van de ervaring.; Games zijn soms te proper en afgewerkt. Wij vinden het goed dat het vuil aanvoelt en het spel is dus op zeer realistische wijze verfilmd."