Miyamoto: Actiegames minder populair in Japan vanwege uitdaging
Het is duidelijkt e zien dat Japanse gamers voor een geheel ander type game gaan dan een Westerse gamer. Er zijn natuurlijk wel vergelijkingspunten, maar toch zijn Japanse gamers een ander type gamer dan de Westerse. Volgens Shigeru Miyamoto is dat duidelijk te zien in actiegames. Hij stelt namelijk dat die in Japan steeds minder populair zijn.
"Ik maak al dertig jaar actiegames en ik ben aan het bekijken hoe het in de Verenigde Staten populair blijft, terwijl het in Japan geleidelijk aan achteruit gaat. Japanse gamers die moeilijke passages in een actiegame niet kunnen overwinnen, spelen die games niet meer. Vervolgens bekijken ze alle games op die manier en vermijden ze games omdat die als 'moeilijk' worden bestempeld. In de VS zijn er meer mensen die wel een uitdaging weten te appreciëren en die zullen proberen om dat obstakel te overwinnen. Actiegames vergen een zekere vaardigheid en sommige spelers spelen gewoon liever, terwijl anderen het willen uitspelen en anderen een grote uitdaging willen. Zij die uitdaging willen, zullen een haalbare kaart snel als 'makkelijk' bestempelen, maar als we het te moeilijk maken, zullen mensen die gewoon willen spelen, weggeduwd worden. Ik heb altijd al beide type spelers willen behagen."