Nintendo doet toekomstplannen uit de doeken
Na de bekendmaking van de financiële resultaten gisteren heeft Nintendo vandaag zijn investeerders toegesproken tijdens een presentatie over de toekomstplannen van het bedrijf. Die moeten investeerders en consumenten weer wat vertrouwen geven, nadat er door de tegenvallende resulaten van de Wii U een wat negatieve perceptie is ontstaan rond Nintendo. Een integraal verslag van de presentatie kan je op de officiële website terugvinden, terwijl we hieronder de belangrijkste punten aanhalen.
Wii U GamePad: NFC - Quick Start Menu - DS Virtual Console
Nintendo gelooft in de Wii U, maar erkent ook dat het met de console momenteel niet loopt zoals gehoopt. Daarom wil Nintendo de GamePad, wat dé unieke feature van de Wii U is, versterken om zo de Wii U als geheel te versterken. Er zijn wat dat betreft vier aandachtspunten voor Nintendo.
Om te beginnen wil men meer games uitbrengen die ten volle gebruik maken van de Wii U GamePad, in plaats van dat games de GamePad enkel gebruiken als extra map of een makkelijke inventory. Er moet dus meer, beter en creatiever gebruik van gemaakt worden.
Ook de NFC-feature wil Nintendo nadrukkelijker en ferquenter benutten omdat het een troef is die andere consoles niet hebben. Nintendo kan de NFC-functie gebruiken om games interactiever te maken, bijvoorbeeld met speelgoed of kaarten, en er vallen ook praktische zaken mee te doen, zoals betalingen uitvoeren.
Voorts wil Nintendo de Wii U GamePad en de console in zijn geheel opwaarderen door een Quick Start Menu te introduceren. Momenteel duurt het soms nogal lang vooraleer spelers effectief aan het spelen zijn, omdat ze eerst naar het hoofdmenu moeten, wat dan wat tijd nodig heeft om te laten. In het Quick Start Menu, dat snel verschijnt wanneer je je console opzet, kan je een recente gespeelde game of app snel activeren, waardoor je sneller aan het spelen bent.
Tot slot onthulde Nintendo wat dit onderwerp betreft dat het Nintendo DS-games naar de Virtual Console zal brengen zodat ze gespeeld kunnen worden op de Wii U GamePad. In het verleden vormde dit nog een probleem, maar inmiddels heeft Nintendo die technische kwestie verholpen en dus komen de DS-games binnenkort ook naar de Virtual Console.
NNID: Account-based in plaats van device-based
Nintendo merkt op dat de relatie met consumenten momenteel afzonderlijk wordt opgebouwd per platform, wat ook inhoudt dat DS-kopers niet per se overschakelen naar de 3DS en ook de doorstroom van Wii naar Wii U is niet verzekerd. Zoiets kan natuurlijk ook niet verzekerd worden, maar er kunnen wel zaken ondernomen worden om die relaties te behouden en door te trekken naar andere, nieuwe platformen.
Wat dit betreft is Nintendo van plan om de (online) accountstructuur nog verder te hervormen waardoor consumenten van Nintendo werkelijk één account hebben die ze kunnen blijven gebruiken voor alle platformen en die ook qua functionaliteit zaken meeneemt naar de toekomst. Momenteel bestaan de Nintendo Network ID's al, wat een stap is richting zo'n account-based systeem, maar vooralsnog is er ook nog een device-based aanpak van de partij. Concreet houdt dit bijvoorbeeld in dat games die je via de eShop koopt aan je console worden gekoppeld in plaats van aan je NNID, waardoor je ze niet kan meenemen naar een nieuwe console tenzij je Nintendo specifiek om hulp vraagt. In de toekomst wil Nintendo dit dus aanpakken door naar een volledig account-based systeem te gaan, zoals ook andere partijen dat al hebben.
Smartphones en tablets
Nintendo erkent dat het moeilijk wordt om sterk te blijven staan als het niet op een of andere manier aan de slag gaat met smartphones, tablets en andere mobiele toestellen die vandaag de dag alomtegenwoordig zijn. Nintendo wil dus meer en beter gebruik gaan maken van die mogelijkheden, maar wat er concreet zal gebeuren, daarover werden nog niet heel erg concrete details gegeven.
Er bestaat nu een ontwikkelingsteam binnen Nintendo dat zich zal bezighouden met het ontwikkelen van mobiele toepassingen en het team heeft in principe geen restricties opgelegd gekregen. In principe kunnen er dus ook effectief games voor smartphones ontwikkeld worden, maar dat is volgens president Satoru Iwata niet de voornaamste bedoeling. Zeggen dat Mario als game naar smartphones zal komen, is dus te kort door de bocht en ports van bestaande games zullen er sowieso niet komen.
Wat Nintendo dan wel wil doen is via mobiele toestellen de bestaande band met bestaande consumenten van Nintendo nog versterken en tegelijk nieuwe consumenten aantrekken. Dat zou gebeuren via een nieuwe service, een app, die laat zien wat Nintendo te bieden heeft en mensen op de hoogte houdt. Concrete details over deze service zijn er niet, maar vermoedelijk gaat het dus om een app die nieuws, trailers etc. brengt. Misschien zijn korte demo's ook een optie, maar dat is slechts speculatie op dit moment. Deze service zou dit jaar nog verschijnen.
Goedkopere games voor wie veel games koopt
Nintendo wil de wijze waarop het games verkoopt veranderen, om zo trouwe klanten nog meer te belonen. Er zou vooral gewerkt worden met een meer flexibel prijssysteem. Op die manier zouden klanten die veel games kopen bepaalde nieuwe games met een stevige korting kunnen krijgen, of er kan een korting toegekend worden wanneer van eenzelfde game meerdere exemplaren gekocht worden. De prijs zou dus mogelijk gaan verschillen op basis van wat voor consument je bent en doordat trouwe kopers extra beloond worden met een betere prijs, zou de algemene verkoop positief beïnvloed worden.
Uitlenen van Nintendo personages
Nintendo is altijd erg beschermend geweest voor zijn IP's en niet geheel onterecht. Je creaties zomaar aan iedereen uitlenen kan namelijk voor de nodige imagoschade zorgen en dus was Nintendo altijd erg voorzichtig wat het geven van licenties betreft. Op die manier loopt het bedrijf mogelijk echter ook een hoop extra inkomsten mis en die inkomstenbron wil Nintendo nu aanboren, zij het nog steeds met de nodige voorzichtigheid.
Concreet zal Nintendo zich openstellen voor het uitlenen van zijn IP's in sectoren waar het dat voorheen niet deed en het bedrijf zal zelfs actief op zoek gaan naar geschikte partners. Concrete projecten werden niet genoemd, maar het is dus niet ondenkbaar dat er meer officiële merchandise komt rond Nintendo. Voorts is het in principe mogelijk dat personages van Nintendo gebruikt worden door andere bedrijven voor reclame of ontwikkelaars zouden makkelijker een personage van Nintendo in hun games kunnen stoppen, al is het wel nog de vraag of Nintendo effectief zo ver wil gaan.
Uitbreiden naar Quality of Life business
Nintendo heeft in grote mate bijgedragen tot het begrip "non-gamer", waarmee de populatie van "gamers" plots aanzienlijk werd uitgebreid, een evolutie die hand in hand ging met de opkomst van smartphones en apps. Nintendo heeft als dusdanig zijn doelpubliek verruimd door te herdefiniëren wat games en gamers zijn. Nu wil Nintendo ook het begrip "entertainment" herdifiniëren om zo opnieuw te kunnen uitbreiden.
Voorheen hanteerde Nintendo de definitie van entertainment als iets wat een lach op het gezicht van mensen tovert. Nu echter wil men entertainment gaan herdefiniëren als iets wat de "quality of life" - de levenskwaliteit - van mensen verbetert op een een genietbare wijze. De komende tien jaar wil Nintendo zich dan ook bezig gaan houden met die QOL business.
Heel concrete details gaf Nintendo hierover nog niet, maar er werden wel voorbeelden aangehaald van zaken die men beoogt. Zo zijn er verschillende deeldomeinen waarop Nintendo zich wil focussen, zoals lifestyle en leren, maar in eerste instantie zal men zich bezighouden met gezondheid.
Om aan te tonen dat zich in deze ruimte heel wat nieuwe mogelijkheden voordoen spreekt Nintendo zelf van een blauwe oceaan en "niet-draagbare" technologie. Hiermee wil men aanduiden dat men voor een unieke integratie wil gaan van zowel hardware als software die in een nieuw geheel aan elkaar gekoppeld worden. Nieuwe hardware biedt nieuwe mogelijkheden voor het opvolgen en onderhouden van de gezondheid, wat verder ondersteund wordt door software en ook games van Nintendo kunnen daar dan aan gekoppeld worden.
Nintendo wil dus vertrekken van een concept dat de levenskwaliteit van mensen verbetert, bijvoorbeeld door hen makkelijk hun gezindheid te laten onderhouden, en die nieuwe doelgroep kan dan vervolgens ook gekoppeld worden aan games. In principe hoeft die doorstroming er niet eens te zijn, aangezien Nintendo er sowieso nieuwe klanten bij heeft, maar een doorstroming zou desalniettemin goed zijn natuurlijk. De nieuwe terreinen die QOL met zich meebrengt kunnen voorts ook inspiratie bieden voor nieuwe games.