Wil Chinese overheid minder seksueel getinte reclame voor games?
Een beetje bloot verkoopt en in China is dat niet anders. De voorbije jaren werden games er dan ook regelmatig gepromoot door bekende Japanse pornosterren, een praktijk die nu (opnieuw) wordt aangeklaagd door People's Daily, een van de grootste kranten in China en de spreekbuis van de Chinese regering.
De People's Daily noemt het een vulgaire marketingtechniek en blikt in het opiniestuk terug op wat in het verleden gebeurde en hoe de Chinese regering daarop reageerde. Zo was er in 2009 al een poging van de overheid om de overdreven seksueel getinte marketing aan banden te leggen, maar die poging bleek al snel tevergeefs. In 2010 dook bijvoorbeeld alweer een online game op die werd gepromoot door Yan Fenjiao, een van de vroegste "modellen" in China. Ook "naked bear gate" is een bekend voorval geweest, waarbij een Chinees model genaamd Lin Lin naakt poseerde en enkel bedekt was met een teddybeer ter promotie van een mobiele game.
De voorbeelden hierboven hebben betrekking op de online marketing van games, maar over offline marketing heeft de Peopl's Daily het niet echt. Nochtans heeft de Chinese overheid ook daar al regels opgelegd. Zo ligt bijvoorbeeld vast hoeveel van hun blote huid booth babes mogen tonen. In 2011 werden voorts nog algemene regels uitgevaardigd omtrent de marketing van games.
Dat de People's Daily nu met zo'n artikel is komen opzetten, betekent vermoedelijk dat de Chinese regering van plan is om de regels nog te verscherpen. In het verleden is immers al vaker gebleken dat de opinies van de People's Daily een voorafspiegeling zijn van wat de overheid op de planning heeft staan.