PayDay 2-studio verklaart microtransacties
Toen PayDay 2 plots microtransacties kreeg waarmee je ook gameplay-elementen kon beïnvloeden, was dat voor heel wat gamers de stap te ver, zeker omdat de studio in het begin had gezegd nooit microtransacties toe te voegen. Men paste het systeem dan ook snel aan zodat er ook een niet-microtransactiegerichte methode was om dezelfde zaken te kunnen vergaren, maar men vond het toch nodig om meer informatie te verschaffen.
Men geeft daarbij toe dat men in het verleden heeft gezegd dat er geen microtransacties zouden komen. Men zei dat er toen heel veel games waren die geld vroegen voor het spel en vervolgens ook nog eens massa's microtransacties toelieten. Dat misverstand wou men toen niet hebben en dus kwam men met de duidelijke stelling dat er geen microtransacties in de game zitten.
Echter, de verklaring zit vooral in het feit dat men na PayDay 2 niet zomaar aan Payday 3 is begonnen, maar besloot om het team uit te bouwen (van 25 tot 75 werknemers) en PayDay 2 verder te ondersteunen. Daarbij heeft men ondertussen 88 updates toegevoegd, sommige betalend en sommige gratis. Men benadrukt ook dat men de prijs heel regelmatig laat zakken en dat er zelfs een permanente prijsdaling bij zat. Echter, die brachten niet het verhoopte geld binnen "om lonen te betalen en een buffer te kunnen opbouwen" en dus moest men ook naar andere middelen zoeken, wat dus deels de verklaring is voor de huidige microtransacties in de game, zodat men dat geld kan gebruiken om verder te kunnen blijven werken.