Kojima: "Mijn missie? Zo lang mogelijk grote games maken"
Nu hij de deur van Konami achter zich heeft dichtgetrokken, lijkt Hideo Kojima klaar voor een nieuw hoofdstuk in zijn leven. Zo heeft hij al een nieuwe studio opgericht, een paar oude gezichten meegenomen en is er al een samenwerking met Sony aangekondigd. Toch had het bijna anders gelopen, want hij wou eigenlijk een soort sabbatjaar houden, "op een onbewoond eiland".
Toen hij dat echter vertelde aan een vriend uit Hollywood (Del Toro?), kreeg hij te horen dat hij dat beter niet kon doen. Die vriend raadde hem aan om gewoon verder te werken. "Dat was voor mij de bevestiging om - zolang ik kan - grote games te blijven maken. Dat is mijn missie in het leven", benadrukt Kojima. Hij is daarbij naar eigen zeggen nu ook bevrijd van de grenzen waartegen Japanse ontwikkelaars botsen. "Japanse gevoeligheden en culturele eigenschappen zijn heel uniek en moeilijk om over te brengen", zegt hij.
Hij focuste zijn eigen games dan ook meer op de wereld dan enkel op Japanse zaken, waardoor hij Metal Gear heeft kunnen uitbouwen tot succesvolle franchise. "De enige manier om high-end games te maken is om een wereldwijde markt aan te spreken, maar daarvoor moet het management ook zien wat zal werken en bereid zijn om risico's te nemen. Als je enkel focust op onmiddellijke winst, dan zal de moderne wereld je inhalen en wordt het onmogelijk om weer bij te benen", lijkt hij uit te halen naar Konami.
"Als je in grote bedrijven werkt, zeker in Japan, dan moet elk klein ding worden goedgekeurd en zit je met bergen papierwerk. Nu ik onafhankelijk ben, kan ik alles met veel meer snelheid afhandelen. Ik hoef geen tijd meer te verspillen aan nodeloze presentaties, want ik draag zelf het risico. Bovendien kon ik niet zomaar wat zeggen, want mijn persoonlijke uitspraken konden vereenzelvigd worden met het bedrijf."