"Maandelijkse actieve gebruikers betere maatstaf dan verkoop"
Een tijdje geleden besloot Microsoft om niet meer te communiceren over verkoopscijfers, maar eerder te praten over de maandelijkse actieve gebruikers op diens platformen. Sommigen zagen daarin een zet om de lagere verkoop te kunnen verdoezelen, maar volgens de grote man bij Xbox, Phil Spencer, is dit net een positieve evolutie.
Hij vindt dat het bedrijf zich net kwetsbaarder opstelt door deze cijfers vrij te geven, door aan te geven hoeveel mensen actief bezig zijn met diens platformen. "Het aantal mensen dat in de afgelopen 30 dagen met onze platformen bezig zijn, of dat nu Windows, Xbox One of Xbox 360 is, is het belangrijkste element om te kunnen zien hoe succesvol iets is, want dat is ook wat onze partners willen. Ze willen de grootste groep actieve gamers bereiken, mensen die games kopen en spelen."
Hij benadrukt dat actieve gebruikers belangrijker zijn dan de verkoopsaantallen, want "als ik 2 jaar geleden een console verkocht die nu stof staat te happen in de kast, dan is dat geen goede zaak voor gamers". Hij beseft dat potentiële problemen met Xbox Live zo'n cijfers wel een danige knauw kunnen geven, maar hij blijft vasthouden aan deze cijfers, omdat het dus de beste keuze is, zowel voor interne cijferopvolging als voor partners die de levensvatbaarheid van platformen willen inschatten.