Specs van Project Scorpio onthuld
Eerder deze week werd aangekondigd dat we vandaag nieuws omtrent Project Scorpio, de nieuwe console van Microsoft, mochten verwachten en inmiddels is dat nieuws ook naar buiten gekomen. Hoe de console er langs de buitenkant uit zal zien, weten we nog niet, en ook over een prijs of nieuwe games werd nog niets gezegd. In plaats daarvan werd gefocust op de binnenkant van Project Scorpio. Dit zijn de finale specs in vergelijking met de Xbox One en PS4 Pro:
De Xbox One lijkt dankzij een extreem doorgedreven custom design dus aanzienlijk wat meer kracht in zich te dragen dan de consoles die momenteel beschikbaar zijn, maar dat is waarschijnlijk ook te verwachten van een console die pas in het vierde kwartaal van dit jaar verschijnt. Desondanks zijn het indrukwekkende specs, die normaal ook resulteren in indrukwekkende consoleprestaties.
The Digital Foundry, dat exclusief door Microsoft werd uitgenodigd om de hardware aan het werk te zien, kreeg een ForzaTech demo te zien. Die draaide in full 4K-resolutie tegen een perfecte 60fps. Dezelfde demo in 1080p zou 90% van de kracht van de Xbox One opeisen, terwijl Project Scorpio slechts 60% tot 70% van zijn resources gebruikte voor de demo. Dit betekent niet alleen dat Xbox One games op Project Scorpio kunnen genieten van aanzienlijk betere kwaliteit op vlak van resolutie en frame rate, maar ook dat Project Scorpio games qua graphics op zich nog een stap verder kunnen gaan dan de huidige consoles. The Digital Foundry maakt wel een kanttekening: de Forza engine is een van de best geoptimaliseerde engines die er zijn, dus het is niet onlogisch dat net deze engine gebruikt werd om een Project Scorpio demonstratie te geven. Het valt nog af te wachten hoe andere engines en games zullen presteren.
Voor een compleet overzicht van wat The Digital Foundry allemaal te vertellen heeft over Project Scorpio verwijzen we naar onderstaande video's en de artikels op Eurogamer: