Ontwikkelaars krijgen niet langer zoveel Steam keys als ze willen
Valve heeft aangekondigd dat het niet langer automatisch ingaat op verzoeken van ontwikkelaars om Steam keys te verkrijgen. Voortaan zal Valve namelijk kijken naar de "waarde" van een ontwikkelaar en diens game wat verkoop betreft op Steam zelf. Een ontwikkelaar waarvan een game op Steam bijvoorbeeld maar 1000 keer verkocht werd, zal geen 500.000 Steam keys krijgen van Valve wanneer die daar om vraagt.
Met dit nieuwe beleid wil Valve een aantal zaken aanpakken. Men laat ontwikkelaars om te beginnen niet langer profiteren van de infrastructuur en het platform van Steam zonder dat ze daar een bijdrage voor leveren. Alles onderhouden kost immers geld en wanneer een game via Steam zelf verkocht wordt, dan krijgt de ontwikkelaar een deel van die opbrengst terwijl ook Valve een aanzienlijk deel voor zich houdt. Op die manier draagt de ontwikkelaar bij tot het onderhoud van Steam (en de winst van Valve, uiteraard). Sommige developers echter vragen enorm veel keys bij Valve die ze dan buiten Steam verkopen via andere, somes eigen platformen. De keys worden dan goedkoper verkocht dan op Steam, maar uiteindelijk houden ontwikkelaars er vaak meer aan over, terwijl de belasting van die keys op de infrastructuur van Steam wel voor de rekening van Valve is.
Ook wil Valve door deze maatregel voorkomen dat Steam wordt gebruikt als een platform waar via dubieuze games makkelijk geld verdiend kan worden. Inmiddels is het voor iedereen redelijk makkelijk geworden om een game op Steam te krijgen. Veel meer dan 100 dollar heb je uiteindelijk niet nodig. Daardoor zijn er talloze "ontwikkelaars", die vaak gewoon uit één persoon bestaan, die via pakweg een engine als Unity en wat gratis assets een "game" in elkaar flansen om die vervolgens op Steam te gooien. Via Steam zelf zal niemand de game kopen, maar de ontwikkelaar kan wel heel wat keys bij Valve aanvragen om die vervolgens erg goedkoop via Russische websites te verkopen aan (eigen) bots. Die accounts worden gebruikt voor het verzamelen van Steam trading cards via de game, en dat kan een winstgevend zaakje zijn.
Voorbeeld: een ontwikkelaar vraagt 300.000 keys bij Valve en krijgt die. De keys worden vervolgens ingezet om bots Steam trading cards te laten verzamelen. Zo'n kaart wordt via de marketplace van Steam verkocht voor een minimum van 3 cent, waarvan de ontwikkelaar 1 cent krijgt. De games leveren 3 kaarten op, dus 900.000 in totaal, wat zich vertaalt naar 9000 dollar. Niet slecht dus voor een aanvankelijke investering van 100 dollar.
Of de nieuwe aanpak van Valve inderdaad zal helpen in het bestrijden van deze praktijken valt nog af te wachten.