Ophef over Detroit: Become Human omwille van kindermisbruik
Detroit: Become Human, de nieuwe game van Quantic Dream, krijgt momenteel felle kritiek van enkele organisaties die zich inzetten voor de belangen van kinderen. Alles heeft te maken met de meest recente trailer van de game, die eind oktober de wereld werd ingestuurd. Daarin is een kantelmoment te zien in de ontwikkeling van Kara, een android die eigendom is van Todd Williams, die zijn dochter zwaar mishandelt. Samengevat stellen de reacties dat kindermisbruik niet thuis hoort in games, want kindermisbruik is geen entertainment.
De reacties
"Elke game die kindermisbruik, verwaarlozing of huiselijk geweld trivialiseert of normaliseert voor entertainment is onaanvaardbaar," zegt Andy Burrows van de NSPCC, de National Society for the Prevention of Cruelty to Children (UK). "Misbruikers zullen hier op kicken en wat we ook weten is dat games uiteindelijk zonder twijfel ook door kinderen gespeeld worden en dat, verontrustend genoeg, de verspreiding van obscene beelden en beelden van misbruik eigenlijk geweld en misbruik aanmoedigen," stelt Peter Saunders, oprichter van de National Assocation of People Abused in Childhood (UK). "En we weten dat misbruik in al zijn vormen aan het escaleren is op deze planeet, dus waarom zouden we het niet constructief aanpakken in plaats van sensationeel en er geld aan te verdienen?" "Wat de motivatie van makers ook is, het lijkt te eindigen in stuntelig, ongepaste en grafische gameplay die niet meer is dan een onaangename, uitbuitende manier om geld te verdienen op de rug van zij die echt lijden," vindt Anne Longfield, de Chuldren's Commissioner van Engeland. "Het is compleet verkeerd dat huiselijk geweld deel uitmaakt van een game, wat de motivatie ook is," zegt Damian Collins, Brits parlementslid voor de Conservative Party en tevens voorzitter van het Culture, Media and Sport Select Committee. "Huiselijk geweld is geen spel en dit trivialiseert het gewoon. Ik vrees dat mensen die de game spelen en die zelf misbruikt zijn deze game zullen gebruiken om vorm te geven aan de manier waarop ze omgaan met misbruikers. Het is gevaarlijk om het idee in het hoofd van mensen te planten dat geweld gebruiken de manier is om om te gaan met misbruikers. Het is contraproductief en kan hen nog meer in gevaar brengen." "Geweld tegen kinderen is geen entertainment. Het is geen game," zegt Dame Esther Rantzen, oprichtster van Childline (UK), die Sony oproept de scène uit de game te verwijderen of de game gewoon niet te verkopen. "Het is een echte nachtmerrie voor duizenden kinderen die dergelijke scenario's moeten doorstaan. De makers van deze game zouden zich grondig moeten schamen. Ik vind het pervers. Wie denkt dat een kind slaan entertainment is?" |
Ook in Australië is er gelijkaardige kritiek geformuleerd. Daar is de National Association for Prevention of Child Abuse and Neglect zeer verontrust over de inhoud van de game met betrekking tot kindermisbruik. De organisatie roept winkels op de game niet te verkopen en wil dat er een grondig onderzoek naar gebeurt alvorens ook nog maar gedacht wordt aan het toekennen van een rating. Michael Flood, professor aan de Queensland University of Tecyhnology, liet optekenen dat er "goed bewijs" is dat gewelddadige games zelf ook geweld kweken.
De kanttekeningen
De reacties van verontwaardiging die hierboven te lezen zijn, zijn reacties waar ook heel wat gamers op hun beurt verontwaardigd op zullen reageren. Wie aan het woord is, lijkt namelijk niet te beseffen dat games tegenwoordig toch heel wat meer kunnen zijn dan louter entertainment. Games kunnen een verhaal, boodschap, emotie met zich meebrengen, net als films, muziek, toneel en meer. Mag ook daar dan geen kindermisbruik meer in aan bod komen?
Een belangrijke kanttekening bij dit hele nieuws is de bron die het in gang heeft gezet. Het was namelijk The Mail on Sunday, een conservatieve Britse roddelkrant en zusterkrant van The Daily Mail, die ermee op de proppen kwam. Deze media staan erom bekend games regelmatig in een slecht daglicht te stellen, vaak met valse argumenten en misleidende framing. Dat lijkt ook nu weer te gebeuren: enige nuancerende context omtrent de game ontbreekt en er wordt enkel gefocust op het kindermisbruik alsof het louter entertainment zou zijn voor de ontwikkelaar en gamers.
Omdat het The Mail on Sunday en The Daily Mail zijn die achter deze berichtgeving zitten, is het niet zo verwonderlijk dat de quotes die men weergeeft zo hard en negatief zijn. Het zou goed kunnen dat meer genuanceerde quotes achterwege gelaten zijn, omdat ze niet in het kraam van de kruistocht tegen games pasten. Ook kan de vraag gesteld worden hoe de betrokken personen benaderd zijn geweest en om een reactie gevraagd werden. Afhankelijk van hoe men de game en de situatie omtrent kindermisbruik heeft voorgesteld, zou het immers niet eens zo verwonderlijk kunnen zijn dat zo hard gereageerd wordt. Wat meer research was misschien hoe dan ook op zijn plaats geweest, maar misschien dat de personen hierboven met een andere vraagstelling en meer context ook een andere reactie zouden gegeven hebben. Dat gezegd zijnde zijn er nu eenmaal mensen die gewoon niet door hebben dat games een legitiem narratief medium zijn.