Google Cloud werkt samen met Ubisoft voor open-source game servers
De Cloud afdeling van Google is een samenwerking aangegaan met Ubisoft voor Project Agones (genoemd naar het Griekse woord voor wedstrijd/bijeenkomst), dat een nieuw open-source platform voor game servers wil creëren. De bedoeling is vooral om de technische kant van game servers eenvoudiger te maken, wat meteen ook de kwaliteit ervan ten goede zou komen.
Momenteel zijn game servers achter de schermen nog onderdeel van een redelijk ingewikkeld en niet al te geoptimaliseerd proces, in die zin dat spelers vaak via een online service samengebracht en gegroepeerd worden, bijvoorbeeld volgens level, waarna de service een dedicated server opricht voor die groep spelers. Daarbij komt dan nog eens dat elders in het ecosysteem van servers zaken als account management, inventory, marketplaces en dergelijke worden georganiseerd. Project Agones wil dit alles samenbrengen op één plaats, gebouwd op zogenaamde Kubernetes, een project van Google dat meer en meer de standaard wordt voor systemen over meerdere clouds en feitelijke servers. Ook maakt Agones het mogelijk dat ontwikkelaars hun game workloads draaien waar dat het meest logisch is, of dat nu op hun eigen machines is of in een zuivere cloud of in een hybrid-cloud of in nog een ander systeem.
Ubisoft levert een fundamentele bijdrage aan de ontwikkeling van Project Agones en gebruikt zijn kennis van het draaien van AAA multiplayer games, zoals Rainbow Six Siege, om het project te ondersteunen. Meer info over het project is hier te vinden.