Nieuw onderzoek vindt geen link tussen gewelddadig gedrag en games
Een onderzoek dat werd gevoerd aan het Max Planck Instituut voor Menselijke Ontwikkeling in Berlijn en het Universitair Ziekenhuis Hamburg-Eppendorf in Hamburg heeft geen link kunnen vinden tussen gewelddadig gedrag en gaming. De onderzoekers hadden voor hun eigen onderzoek een pak eerdere onderzoeken bekeken en kwamen daarbij tot de conclusie dat heel wat van die onderzoeken de focus legden op kortetermijneffecten. Dat was volgens de wetenschappers dan ook de reden dat daar vaak wel een link werd gevonden, iets dat de onderzoekers toeschrijven aan "priming".
Bij priming wordt een proefpersoon als het ware voorbereid op wat gaat komen, waardoor hij of zij sneller gaat reageren op een bepaalde stimulus. Omdat de proefpersonen dus al werden blootgesteld aan gewelddadig gedrag, gingen ze dus ook sneller agressieve gedachten hebben.
Om echt te spreken van een link tussen gaming en gewelddadig gedrag, moet priming echter uitgesloten worden en moet het spelen van gewelddadige games op lange termijn het gedrag van gamers veranderen. Om dat te onderzoeken werden 90 proefpersonen twee maanden lang blootgesteld aan verschillende invloeden, nadat ze op voorhand een flinke reeks tests en vragenlijsten hadden ondergaan. Een derde moest elke dag een half uur GTA V spelen, terwijl de volgende 30 personen aan de slag mochten met The Sims. De laatste 30 proefpersonen speelden geen games.
Na die twee maanden stelden de onderzoekers geen significante verschillen vast in het gedrag van de proefpersonen. “De resultaten leveren dus sterk bewijs tegen de regelmatig besproken negatieve effecten van het spelen van gewelddadige videogames bij volwassenen, en zullen dus helpen een meer realistisch wetenschappelijk licht te schijnen op de effecten van gewelddadige games”, klinkt het in het rapport.
“De Amerikaanse Psychological Association vatte onlangs de voorgaande studies naar gewelddadige videogames samen als een aanwijzing dat ze een risico vormen op ongunstige gevolgen, waaronder toegenomen agressie en afgenomen empathie”, legt hoofdonderzoekster Simone Kühn uit aan Science Alert. “De nieuwe vaststellingen van deze studie spreken die conclusie duidelijk tegen. Het feit dat we meerdere domeinen bekeken en in geen enkele een effect vonden, maakt deze studie de meest complete in het vakgebied.”
De onderzoekers willen binnenkort een gelijkaardig onderzoek uitvoeren met kinderen, om na te gaan of daar dezelfde resultaten worden behaald of dat jonge hersenen misschien toch meer invloed ondervinden van games.