Voorlopig geen wetgeving tegen lootboxen in Hawaï
Toen de controverse rond lootboxen en progressie in Star Wars Battlefront II losbarstte en uiteindelijk begon door te sijpelen naar de politiek, was het bestuur van Hawaï er zo ongeveer als eerste bij om actie aan te kondigen. Eerder dit jaar werd concrete wetgeving voorgesteld, onder meer met een leeftijdsbeperking voor games met looboxen, maar inmiddels is duidelijk geworden dat die voorlopig niet effectief wordt doorgevoerd.
Vandaag werd in Hawaï de sessie beëindigd voor nieuwe wetgeving in 2018 en geen enkel initiatief tegen lootboxen werd uiteindelijk goedgekeurd. Drie wetten geraakten nog halverwege de vergadering, maar daarna sneuvelden ze alsnog. Eén van de drie wetten werd gewoon geschrapt tijdens een bespreking, terwijl de twee andere wetten het slachtoffer werden van wat "gut-and-replace" wordt genoemd.
Gut-and-replace is een tactiek die gebruikt wordt om bepaalde wetten enigszins onder de radar door te drukken. Het kan bijvoorbeeld zijn dat men veel waarde hecht aan wet B, maar dat die tijdens de besprekingen aan het begin van de sessie niet goedgekeurd geraakt, terwijl wet A, die voor het bestuur minder belangrijk is, wel verder gaat. Wat men dan doet, is in de loop van de sessie wet A inhoudelijk gewoon vervangen door wet B, terwijl de naam gewoon wet A blijft. Doordat in de loop van de sessie stemgerechtigden verdwijnen of niet meer aandachtig genoeg zijn, wordt zo stiekem wet B alsnog doorgevoerd. Tja ...
Waarom precies de wetgeving tegen lootboxen niet goedgekeurd werd, is niet bekend. Mogelijk spelen verschillende factoren een rol. De wetten waren relatief jong en in de uitwerking ervan zou waarschijnlijk nog wel wat tijd zijn gekropen, dus uitstel is in dat opzicht misschien niet slecht. Bovendien zou de wetgeving enkel in Hawaï gelden, terwijl een nationaal of internationaal initiatief wenselijker is. Ook tijdgebrek, onvoldoende kennis van zaken, druk vanuit de game-industrie en zoals gezegd het concept van gut-and-replace speelden mogelijk een rol.