Onderzoek naar Steam reviews levert interessante info op
De meeste reviews op Steam zijn niet heel betrouwbaar. De meeste zijn, als we dan toch eerlijk mogen zijn, een grote hoop afval. Toch kan er uit deze reviews ook nog heel wat interessante informatie gehaald worden. Dat bewijst An Empirical Study of Game Reviews on the Steam Platform, een onderzoek van de Queen’s University in Canada.
Het team keek naar elke review van 6224 games die begin 2016 beschikbaar waren, buiten games met minder dan 25 reviews om het element van vooroordelen weg te filteren. Daarna ontwikkelden ze speciale software om de games te sorteren, waarna ze in 10.954.956 reviews doken, waarvan er 6.768.768 in het Engels waren. Ook hoelang een spel gespeeld was door een reviewer werd in acht genomen.
Daarna werden de reviews gesorteerd per schaal van de game, of het spel early access was of niet, of het free-to-play was of niet en of de review positief of negatief was. Dat leverde op zich al interessante resultaten op.
Eenmaal de onderzoekers specifieker gingen kijken naar de resultaten, vonden ze pas echt interessante dingen. Zo blijken negatieve reviews iets langer te zijn dan positieve reviews en komt het taalgebruik overeen met een kind van 13 à 14 jaar. Er worden ook langere reviews geschreven over games waarvoor spelers geld moesten betalen.
Toen alle overkoepelende statistieken waren doorgenomen, kozen de onderzoekers 472 reviews uit voor grondiger onderzoek, die gebaseerd werd op hun toon en inhoud. Deze werden dan opgedeeld in zes onderverdelingen.
Enkele andere belangrijke punten die de onderzoekers wisten uit te vissen: spelers klagen meer over game design dan bugs, negatieve reviews bevatten meer nuttige informatie over negatieve kanten van een spel voor ontwikkelaars en gamers spelen een game ongeveer 13, 5 uur voor ze hun mening laten weerklinken.
De algemene conclusie van de onderzoekers was dat Steam reviews, eenmaal je doorheen de rommelreviews weet te breken, een zeer handige tool kunnen zijn voor ontwikkelaars. Het is alleen belangrijk te kijken naar de data en trends in plaats van het verschil tussen positieve en negatieve reviews.
Geschreven door Brent.