Xbox in zee met AMD voor "toekomstige platformen"
10 januari 2019
Geschreven door Jay
Phil Spencer, hoofd van Xbox, is opgedoken tijdens een presentatie van AMD. Spencer zei dat AMD in het verleden al een essentiële partner was om te bereiken wat men nu doet en ook voor "toekomstige platformen" zullen AMD en Microsoft blijven samenwerken. Het ziet er dus naar uit dat de next-gen Xbox platformen technologie van AMD in zich zullen dragen. Geruchten en berichten van insiders suggereren trouwens dat ook Sony bij AMD blijft voor zijn next-gen PlayStation avontuur.
Bron www.resetera.com
» Reacties (47)
De enige reden waarom beide console bouwers bij AMD blijven, is de lage kostprijs. Als ik me niet vergis, was AMD op de rand van bankroet toen de PS4 en Xbox one werden ontwikkeld, en hebben ze alles op alles gezet om de chip te leveren, en niet naar Intel te laten gaan.
Geplaatst op 2019-01-10 11:59:50
ja is toch hun goed recht? wrm naar intel gaan als je goedkopere gelijkaardige prestaties krijgt ook kan amd cpu en gpu leveren en intel enkel cpu. Dus een extra reden om naar AMD te gaan.
Geplaatst op 2019-01-10 12:23:35
Ik heb er geen probleem mee dat ze met AMD in zee gaan omwille van kostprijs, wel dat ze achteraf beweren dat het was omdat AMD de beste technologie kon leveren. Spencer staat daar enkel omdat AMD dat heeft geëist als PR stunt.
Geplaatst op 2019-01-10 12:36:06
AMD heeft de dag van vandaag de betere tech tegenover Intel
Geplaatst op 2019-01-10 12:59:05
Op welk vlak?
Geplaatst op 2019-01-10 13:07:26
CPU. Grafisch nog niet. Maar in een console maakt dat minder uit vanwege de meer directere toegang tot de hardware.
Geplaatst op 2019-01-10 13:16:48
Ik heb het over de cpu. Op welk vlak is de cpu van AMD beter voor consoles?
Geplaatst op 2019-01-10 13:56:37
in een console zit een apu, en die zijn bij amd veel beter dan intel. daarbij amd kan zowel cpu en gpu leveren. intel enkel cpu. dus moeten ze maar met 1 iemand onderhandelen.
Geplaatst op 2019-01-10 14:10:37
Dus, kostprijs...
Geplaatst op 2019-01-10 14:22:05
Neen gewoon ook omdat Intel geen deftige apu kan aanbieden. Op dat vlak staat AMD verder
Geplaatst op 2019-01-10 17:58:54
Cheap multicores met ok single core performance.
Vooraleer je weer in herhaling valt, mede door kostprijs.
Geplaatst op 2019-01-10 14:33:33, bewerkt op 2019-01-10 14:34:18
Man, ik stelde enkel vragen uit interesse om beter geïnformeerd te zijn. Als dat voor jou al reden is om het persoonlijk te maken.
Is hier eigenlijk nog een eindredacteur?
Geplaatst op 2019-01-10 15:05:13
intel cpus zijn nog steeds veel beter op elk vlak, maar duurder.
Geplaatst op 2019-01-10 15:04:57
De ryzen cpu’s geeft intel toch het nakijken qua performance/prijs.
Geplaatst op 2019-01-10 17:35:09
"qua performance/prijs" is wel iets anders dan "AMD heeft de dag van vandaag de betere tech tegenover Intel".
AMD loopt nog altijd achter maar voor budget builds zijn ze zeker en vast het overwegen waard.
Geplaatst op 2019-01-10 17:48:10, bewerkt op 2019-01-10 17:50:52
Waarom worden dan op hardware sites vaak een ryzen 7 2700x aangeraden als cpu als Intel zoveel beter is?
Geplaatst op 2019-01-10 21:20:49
prijs/performance waarschijnlijk. Of ze zijn gesponsord door AMD wat ook vaak het geval is :p
Geplaatst op 2019-01-10 21:23:26, bewerkt op 2019-01-10 21:26:09
Dus Tweakers, en hardware info zijn gesponsord door AMD? Terwijl ze in bepaalde systemen Intel aanraden.
Geplaatst op 2019-01-10 21:40:29
Zoals Enzime zegt.. prijs/performance. Tweakers heeft bij hun high end 2 varianten.. eentje voor hoge reso's en eentje voor hoge FPS.. bij de ene een AMD 2700X en bij de andere een I7 9700K.
Intel is voor games de beste CPU, maar niet iedereen wil dat betalen. Ik wou zelf geen 100-150 Euro extra betalen voor 7-12fps (eigenaar van een 2700X), maar Intel is wel de beste door zijn single core performance. Dit kan wel eens veranderen met de 3rd gen Ryzen, maar dat is nog afwachten.
Geplaatst op 2019-01-10 21:48:49, bewerkt op 2019-01-10 21:50:57
Daarom dat ik of zei. En ik wist ook niet welke sites je bedoelde (ze zijn niet allemaal even betrouwbaar). Dus dan is het hoogstwaarschijnlijk prijs/performance, wat ik in bijna elke comment erbij heb gezegd.
Geplaatst op 2019-01-10 21:52:19, bewerkt op 2019-01-10 21:56:52
Prijs/performance bij een high end build klinkt raar :)
Geplaatst op 2019-01-10 22:03:33
High end build is geen 'rip wallet' build :p
Geplaatst op 2019-01-10 22:18:54
Ja maar toch te duur voor mij, ben dit jaar overgestapt naar console. Aankoop van console is lager, games duurder (maar snel 2de hands te vinden) en het aantal games die ik koop is te laag om de meerprijs van een pc terug te verdienen. Ook het feit dat we beiden laptop hebben van het werk zou de pc enkel zijn voor gaming.
Geplaatst op 2019-01-10 23:04:25
Begrijp ik. 2dehands verkoop van console games maakt het allemaal beter :p Kwou dat we dit ook op pc konden doen.
Geplaatst op 2019-01-11 08:02:52
Tegenwoordig staan de recente games al aan 35 euro in de PS Store na een paar maanden.
Geplaatst op 2019-01-11 09:06:07
Intel cpu zijn beter, maar zeker niet veel beter. AMD komt in de buurt.
Geplaatst op 2019-01-10 17:54:28
Klopt niet. Betere performance tov power usage. Intel heeft de laatste generaties moeten foefelen met hun basis stroomverbruik om betere benchmarks te halen. Hierdoor zit Intel plots ook met oververhittings problemen.
AMD heeft ook betere multi core opties wat toevallig net de toekomst is. Hun single core kloksnelheid is ook zeker niet slecht.
Waar is Intel dan nog beter?
Geplaatst op 2019-01-10 18:11:50
Als het over games gaat? In alles.
Al zullen er wel games zijn waar het andersom is maar dat is een dikke minderheid.
Geplaatst op 2019-01-10 18:15:00, bewerkt op 2019-01-10 21:26:49
Dat is amper een argument. En als het dat al is dan zal het niet lang blijven rechtstaan. Als er effectief betere performance is dan is dat door betere ondersteuning. Iets waar Intel superieur is. Games worden ook gewoon gericht voor Intel hardware gemaakt. Als dat het enige is wat telt dan heb je gelijk.
Helaas zijn er ook andere dingen dan games waarvoor een CPU gebruikt kan worden en kan je er niet onderuit dat AMD de bovenhand heeft. Op technisch vlak.
Geplaatst op 2019-01-10 22:25:30
Misschien kunnen we gewoon besluiten met: de volgende generatie consoles gaat niet de performance hebben van een high-end PC in 2020. Dat gaat nooit het geval zijn omdat de kostprijs van een console aantrekkelijk moet zijn.
Geplaatst op 2019-01-10 22:32:08
Dat is een logisch besluit van je, maar ik zie niet in wat dat te maken heeft met AMD vs Intel? Het goedkoper zijn van AMD maakt het juist mogelijk om betere performance te halen voor dezelfde prijs dan dat ze bij Intel zouden krijgen.
Geplaatst op 2019-01-11 09:00:40
single threaded performance is nog steeds belangrijk in veel games. Intel wint daar.
En we zitten hier op een gaming website en het gaat over console hardware dus ja ergens is dat het enige dat telt. Kzeg nergens dat het een slechte keus is van MS, consoles zijn budget PC builds dus daar kan AMD het hoogstwaarschijnlijk beter doen voor minder geld ja.
Geplaatst op 2019-01-10 22:51:53, bewerkt op 2019-01-10 23:13:15
Toch is er bij games tegenwoordig ook een verschuiving naar multi core performance. Ze lopen sowieso al op meerdere threads. Als je dan nog eens kijkt naar die verschillen in benchmarks dan is het vooral muggenzitten bij de duurste builds voor paar frames. Iets waar een console nooit naar streeft.
Bovendien heeft de PS3 al eens getoond dat een andere insteek bij hardware (ook al is het lastig voor de devs) ook goede resultaten kan afleveren. We gaan trouwens in de komende jaren geen aanzienlijke verbeteringen in single core performance zien.
Geplaatst op 2019-01-11 09:05:00
Veel games hebben nog steeds tech waar single threaded performance belangrijk is (dat er ook nog veel game engines gebaseerd zijn op oudere engines helpt ook niet), ook al hebben ze voor de rest deftige multicore support ondertussen. En jep met de jaren gaat dat wel beter worden.
Geplaatst op 2019-01-11 12:10:03
en hier komen meer RROD
Geplaatst op 2019-01-10 15:58:55
En hoeveel rrod waren er met Xbox one en PS4?
Geplaatst op 2019-01-10 17:59:52
versta me niet verkeerd, als ze amd kiezen dan grote kans op rrod, voor de enigste redenen is amd verbruikt veel meer dan nvidia natuurlijk dat die warmer worden dan de andere
Geplaatst op 2019-01-10 19:06:21, bewerkt op 2019-01-10 19:06:50
Er waren toch geen grote problemen deze gen?
Geplaatst op 2019-01-10 19:44:53
Top. Kek.
Geplaatst op 2019-01-10 19:58:06
De Xbox one X is stiller en beter gekoeld dan de Xbox One, en is een pak krachtiger en de voeding zit in de console!.
Het zijn niet de chips die problemen veroorzaken, het is de koeling die gebruikt wordt. Koeling is veel efficiënter geworden dankzij vapor chambers.
Geplaatst op 2019-01-10 20:42:28
Ligt eerder aan Sony/MS als er een hitteprobleem is, die moeten deftige koeling voorzien in hun consoles.
Al ligt het probleem ook wel heel vaak aan mensen die hun console in een bijna gesloten kast zetten.
Geplaatst op 2019-01-10 21:28:29
Niet in het geval met de eerste Xbox 360 consoles. Ik heb 3 RROD gehad, en de console stond volledig vrij. MS is ook voor het gerecht gedaagd en is verplicht geweest om de garantie op 3 jaar te zetten omwille van hun hoge fail rate.
Geplaatst op 2019-01-10 21:38:53
Ye daar hadk nu niet echt over, met die eerste xbox360 consoles was wel een pak meer mis. :D
Geplaatst op 2019-01-10 21:51:15
My bad, ik dacht dat je het had over de RROD.
Geplaatst op 2019-01-10 22:15:18
Begrijpbaar :p
Khad het eigenlijk eerder over, al kwam het door een hitte issue, dan is het nog steeds MS/Sony hun fout (die weten goed genoeg hoe warm die cpu kan worden, iets betere koeling lost dat op). Maar er zijn ook vaak problemen gereport die vaak door de user veroorzaakt werden. RROD hoort daar iig zeker en vast niet bij, dat was iet speciaal :p
Geplaatst op 2019-01-10 22:44:04, bewerkt op 2019-01-10 23:00:37
de ps3 heeft het geluk gehad dat de launch x360 consoles pure brol waren anders hadden ze er ook veel harder van langs gekregen. beiden hadden een fail rate die onacceptabel was binnen de elektronica wereld. gelukkig zijn de latere versies veel stabieler geworden.
het grote verschil tussen de 2 zit er hem in dat ms hun fout heeft goedgemaakt door de langere garantie en sony gewoon alle schuld bij de consument heeft gelegd. om nog maar te zwijgen naar service toe. iedere x360 console die kapot was had ik na een week terug. mijn ps3 had na 3 weken een ylod en ik heb er 8 weken op mogen wachten en kreeg een samen gegooid exemplaar terug waar er enorm veel krassen in waren.
voor degene die nu denken dat ik slecht omga met mijn consoles. buiten mijn ps4 die dead on arrival was, kan gebeuren natuurlijk, heb ik nooit een kapotte console gehad tot de vorige gen. zowel sony als ms zijn toen met pure brol gekomen bij launch waar je iedere keer vreesde voor het einde als je uw console wou gebruiken.
Geplaatst op 2019-01-11 05:54:36
MS heeft dat niet vrijwillig gedaan. Het is via de rechtbank afgedwongen.
Geplaatst op 2019-01-11 07:48:39