Australië sleept PlayStation Europe voor de rechter
De ACCC, de Australian Competition and Consumer Commission, sleept PlayStation Europe voor de rechter. PlayStation Europe is verantwoordelijk voor de PlayStation Store in Australië en daar zou men gehandeld hebben tegen de consumentenwetgeving van het land, voornamelijk wat refunds betreft. De wetgeving is op zich redelijk duidelijk in Australië: voor digitale goederen geldt exact hetzelfde als voor fysieke aankopen, maar daar zou Sony dus niet naar gehandeld hebben.
Volgens de ACCC heeft Sony allerlei leugens verteld tegenover klanten die hun geld terug vroegen. Zo zei Sony dat het geen refunds moet voorzien voor games die reeds gedownload zijn. Evenmin zou het 14 dagen na aankoop nog een refund moeten voorzien en als er dan wel een refund wordt gegeven, dan zou dat kunnen in de vorm van een tegoed in de PlayStation Store.
Deze zaken kloppen dus niet volgens de ACCC. Ook voor een game die reeds gedownload is, kan nog een refund gevraagd worden, ook 14 dagen na aankoop. Bovendien moet de terugbetaling gebeuren in dezelfde munteenheid als waarmee betaald werd. Een andere vorm van terugbetaling, zoals een tegoed, kan enkel wanneer de consument daar akkoord mee gaat. De consument moet dus echt geld kunnen terugkrijgen als hij of zij aanvankelijk zo ook betaald heeft.
De ACCC wijst er ook nog eens op dat consumenten altijd het recht hebben om een refund aan te vragen en te krijgen wanneer ze vinden dat er een "probleem" is met het product dat ze hebben gekocht. Dat product moet ook "veilig, duurzaam en zonder fouten" zijn. Natuurlijk is dit wel een punt waarover getwist kan worden en waar een grond van misbruik kan zijn. Het kan immers dat iemand een game koopt, uitspeelt en dan een refund vraagt omdat er een bug in het spel zit. Niet echt de bedoeling van refunds natuurlijk, maar elders zijn refunds voor extreem buggy games dan weer wel op hun plaats.