Epic Games Store exclusive maakt gebruik van ... SteamVR
Tetris Effect, dat op pc een exclusive is voor de Epic Games Store, blijkt gebruik te maken van SteamVR wanneer de game in virtual reality gespeeld wordt, of het nu met de HTC Vive is of de Oculus Rift. Nogal ironisch dus, en een beetje vaag.
Voor alle duidelijkheid: wie Tetris Effect op pc wil spelen, moet zich niet bij Steam inloggen, maar voor de VR-versie wordt dus wel SteamVR gelanceerd. Dat is een verbindingsprogramma tussen de gebruiker en OpenVR, een API die Valve zelf ontwikkelde om VR-games makkelijk te kunnen laten werken met verschillende platformen.
Het vreemde hier is dat SteamVR in principe niet echt vereist is om gebruik te kunnen maken van OpenVR, dat door iedereen gratis gebruikt mag worden. SteamVR heeft echter wel enkele bijkomende features, waar de makers van Tetris Effect blijkbaar wel gebruik van wilden maken.
Dit leidt dus tot de wat vreemde situatie dat een Epic Games Store exclusive gebruik maakt van iets dat door Valve ontwikkeld werd ten voordele van de hele VR gaming community. Voor die ontwikkeling zal Valve ongetwijfeld gebruik gemaakt hebben van de "30%" die het krijgt bij de verkoop van games op Steam, en die door Epic al zwaar bekritiseerd werd. Natuurlijk toont Epic zo ook dat het hier in principe geen probleem van maakt, maar het zorgt toch voor een wat vreemd plaatje.