Valve legt zich niet neer bij klacht van Europese Commissie over geo-blocking
Sinds 2017 voerde de Europese Commissie een onderzoek naar Valve, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media en ZeniMax omdat ze in Europa de regels omtrent eerlijke concurrentie overtreden zouden hebben. Concreet ging het om geo-blocking. De Europese wetgeving zegt immers dat Europese consumenten in heel Europa toegang moeten hebben tot alle markten, van elk land van de Europese Unie, ongeacht in welk land ze zelf verblijven. Geo-blocking verhindert dat en laat zo niet toe dat bijvoorbeeld een Belg een game goedkoper aanschaft in pakweg Spanje.
Het onderzoek van de Europese Commissie werd eerder dit jaar afgerond en de conclusie was dat de zes onderzochte bedrijven inderdaad schuldig waren aan geo-blocking. Vijf van de zes bedrijven schikken zich naar het oordeel van de Europese Unie en bekennen dus schuld. Daardoor wordt de boete die ze uiteindelijk opgelegd krijgen met 10% verminderd. Doe boete kan oplopen tot 10% van de meerwaarde die men creëerde als resultaat van het overtreden van de regels.
Enkel Valve legt zich niet neer bij de klacht van de Europese Commissie. Het heeft dan ook gevraagd om zich tijdens een zitting achter gesloten deuren te mogen verdedigen. Valve stelt dat slechts 3% van alle Steam games te maken had met geo-blocking, en dat geo-blocking bovendien sinds 2015 al niet meer actief is in Europa. Het onderzoek dat in 2017 begon, zou dus achterhaald zijn en geen grond bieden om Valve te veroordelen tot een boete.
Of de verdediging van Valve stand zal houden, valt nog af te wachten. Het lijkt immers logisch dat de Europese Commissie bedrijven ook gewoon kan aanpakken voor overtredingen uit het verleden, ook al maken ze zich er niet langer actief schuldig aan.
In de praktijk is geo-blocking eigenlijk al verdwenen in Europa en deze actie van de Europese Commissie gaat nog over overtredigen uit het verleden. Omwille van eerdere maatregelen zijn de prijzen van games ook in de "goedkope" Europese landen al aanzienlijk gestegen, en een doorgevoerde feitelijke eenmaking van de digitale gamesmarkt zou ervoor kunnen zorgen dat games in heel Europa nagenoeg hetzelfde kosten, waardoor geo-blocking sowieso al overbodig werd voor uitgevers.