Borderlands 3 is snelst verkopende game in geschiedenis van 2K
Borderlands 3 lijkt nu al een commercieel success. De game wist in de eerste vijf dagen na release al 5 miljoen keer over de (virtuele) toonbank te vliegen, wat dubbel zoveel is als Borderlands 2 in diens eerste week van release. Daarmee is Borderlands 3 meteen ook de snelst verkopende game ooit in de geschiedenis van uitgever 2K. Het is ook de tweede franchise van 2K die inmiddels in zijn geheel al meer dan 1 miljard dollar wist op te leveren.
Voor wie wil, zijn er nog meer cijfertjes beschikbaar. Zo kocht 70% van de spelers Borderlands 3 digitaal, het hoogste percentage tot nu toe voor een cross-platform game van 2K. Het is ook de best presterende pc-game voor 2K in een periode van vijf dagen, ondanks het feit dat de pc-versie exclusief is voor de Epic Games Store.
Ik moet wel toegeven dat het qua interessante releases ook gewoon veel te stil is. Buiten de te verwachten titels zoals fifa, cod, enz en wat exclusives is er weinig om naar uit te kijken.
Geplaatst op 2019-09-24 11:31:08
Stel je voor hoe het zou geweest zijn met een release op Steam.
Geplaatst op 2019-09-24 15:39:36
Ik denk oprecht weinig anders. Mensen schreeuwen heel hard, vooral over de Epic Games Store, maar als ze de game willen spelen kopen ze de game waar die beschikbaar is. Ik herinner mij nog dat mensen ongeveer dezelfde kritiek hadden op Steam, omdat games digitaal werden en niet meer fysiek, paar jaar later en mensen willen niet meer van Steam af.
Geplaatst op 2019-09-24 15:53:50
Ik heb hem wel echt niet gekocht vanwege die reden. Ik wacht nog wel 6-12 maand.
Maar ik geef je wel gelijk, velen gaan dit inderdaad niet doen en gewoon toegeven, of hem op console kopen.
Toch denk ik wel dat hun verkoop lager zal liggen dan met Steam er bij. Maar hun winst zal daarom niet veel verschillen, kans is zelf groot da het meer zal zijn dan met Steam. Het is nu eenmaal zo..
Geplaatst op 2019-09-24 16:40:06, bewerkt op 2019-09-24 16:41:22
Dat is niet hoe het gelopen is bij Steam. Games bleven fysiek (nog altijd trouwens), Steam zorgde voor de DRM. Het verschil in perceptie bij Epic Store, is dat Steam een gigantische exclusive van eigen makelij in huis had om de Steam store krediet te geven: Half-Life 2.
Steam heeft ervoor gezorgd dat de tweedehandsmarkt voor pc volledig lam werd gelegd. MS heeft hetzelfde geprobeerd bij de aankondiging van de Xbox One, en Sony (die trouwens net hetzelfde van plan was), heeft last-minute een klein clipje opgenomen en dat was het omslagpunt.
Het zou me niet verbazen dat zowel Sony als MS in 2020 een vooraf gemaakte afspraak zullen hebben om de 2dehandsmarkt te counteren.
Geplaatst op 2019-09-24 19:30:03
Het verschil in perceptie nu is denk ik veel meer gericht op wat mensen inmiddels gewend zijn. De laatste 10 jaar zijn mensen gewend geraakt aan Steam en als dat veranderd, dan is daar weerstand tegen, alleen al omdat het verandering is.
Waar Valve Half-Life 2 had, heeft Epic Fortnite. Van het spel kan je van alles vinden, maar het is gewoon ook een gigantische exclusive van eigen makelij. Die 125 miljoen spelers (volgens Wiki) hebben daarvoor de Epic Games Store moeten installeren. Groot deel daarvan zal in een leeftijd zitten die nog niet heel interessant is voor developers die games voor volle prijs verkopen, maar over een paar jaar zal dat anders zijn en dan zijn zij wel gewend aan de Epic Games Store. Als een developer dan 10 procent betaald in plaats van 30 procent, dan begrijp ik wel waarom ze voor Epic kiezen.
Waar Steam de tweedehandsmarkt voor de PC heeft platgelegd, dat was voor de consument een gedwongen ruil voor het gemak en de prijs van digitaal. Er was op 4Gamers recent nog een artikel over een Franse rechtbank die Valve heeft verplicht tot het mogelijk maken van 2e hands verkopen. Ik ben benieuwd hoe het hoger beroep zal gaan. Sony en MS zullen zeker zoiets willen, daar richten die game passes ook al op hè. Als je per maand betaald voor toegang tot games, dan kan je die niet doorverkopen als je klaar bent met een spel.
Geplaatst op 2019-09-25 00:42:32
het verschil zit er hem in als je een game koopt je er mee kan doen wat je wilt dus ook doorverkopen en gamepass een huurabbo is en je dus niet kan/mag doorverkopen. aangezien next gen sowieso niet volledig digitaal is zul je op console nog steeds uw games kunnen doorverkopen. ms is er deze gen zwaar op afgestraft geweest en ze gaan het zeker niet opnieuw proberen
Geplaatst op 2019-09-25 17:45:17
Nu hebben we het over verschillende dingen.
1) De originele discussie ging over of de release op de Epic Games Store voor Borderlands 3 een verschil maakt ten opzichte van een release op Steam.
2a) Digitaal versus fysiek.
2b) Koop versus abonnement.
Over 1) denk ik dat het dus weinig verschil maakt, zie comment hierboven.
2a) Ik denk dat als Sony ook de stap wil zetten dan zijn de next gen consoles volledig digitaal en wordt niemand daarop afgestraft, want er is geen alternatief. Op het moment ben ik het in zoverre met je eens, dat het niet lijkt alsof Sony dat nu wil doen. Echter breiden zowel Sony als Microsoft het aanbod games via abonnementen steeds verder uit.
2b) Zoals Steam nu de koop van een game ziet, is dat slechts een gebruik licentie (wat dus waarschijnlijk onwettig is). Dat komt wel heel dicht in de buurt van hoe de gamepass werkt, alleen zitten ze met de gamepass wel juridisch goed.
Er is inderdaad een verschil. Het verschil tussen abo met digitaal is echter een stuk kleiner dan tussen abo en fysiek. Immers zijn digitale spellen nu ook niet tweedehands te verkopen. Als ze het voor elkaar krijgen om abonnementen zoals de gamepass zo aantrekkelijk te maken dat mensen óók voor 1 game een abo aanschaffen in plaats van de fysieke versie, dan hebben ze bereikt waar ze de vorige keer voor afgestraft zijn - namelijk dat consumenten vrijwillig overstappen op digitaal en afstand doen van de mogelijkheid van tweedehands verkopen. Ik denk dat veel mensen dat niet eens zien door de goede marketing, waardoor de tweedehands markt doelbewust verkleint wordt en MS alsnog bereikt wat deze gen niet lukte. Uiteindelijk met meer winst voor Sony en MS tot gevolg.
Geplaatst op 2019-09-26 00:54:39
next gen xbox heeft een disc drive. is al lang aangekondigd dus sony zal volgen.
over de abbo's. bij microsoft is het nog enkele jaren afwachten hoe het echt zit. ze hebben ultimatepass voor 1 euro aangeboden en daarbij alle bestaande abbo's(gold en gamepass) allemaal omgezet naar het nieuwe tot een max periode van 3 jaar. velen hebben dus nog lange tijd gamepass zonder dat ze ervoor moeten betalen. daarna zal pas echt duidelijk worden wat de impact ervan echt is. ik moet wel toegeven dat ik veel minder games koop sinds het er is en ook veel meer afwacht wat er komt. eens ik de volle pot moet betalen zal ik het wss enkel af en toe een paar maanden nemen om bepaalde games te spelen.
Geplaatst op 2019-09-26 05:30:46
Mensen leren ook niks. Hoe erg moet een developer en publisher nog worden voordat ze een game links laten liggen.
Geplaatst op 2019-09-24 17:55:39
Denk niet dat de meeste zelfs iets weten over 2K and co.
Geplaatst op 2019-09-24 18:39:13
Moeilijk in te schatten. Ik denk dat er een grote verantwoordelijkheid ligt bij de gamer. Fifa blijft poen scheppen terwijl dit spel meerdere keren in het wereldnieuws is geweest omwille van financiële rampen door het gokgedrag, dat het in verschillende landen aan banden is gelegd door nationale regeringen. Gamers weten dit zonder eeuwige twijfel. En toch verkoopt het als een tgv.
In het geval van Borderlands moet je al naar kritische bronnen willen luisteren voor je weet wat er zich afspeelt achter de schermen. IGN, Gamespot,... zijn veel te afhankelijk om een sterk standpunt in te nemen. Dus moet je naar onafhankelijke bronnen zoeken.
Dus heel moeilijk in te schatten waar de gamer verantwoordelijk is, en waar het onwetendheid is.
Geplaatst op 2019-09-24 19:37:41
No offence maar waarom zouden fans van de Fifa franchise stoppen met het spel te kopen omdat er andere mensen zo dom dat ze niet met geld kunnen om gaan? Ik speel nu zelf al een tijdje geen Fifa meer en heb nooit echt geld uitgegeven aan packs in FUT.
Iedereen is anders, sommige raken verslaaft aan drugs, andere aan masturberen en andere dan weer aan Fut packs kopen. Het is altijd een ander zijn schuld... dat is gewoon de mentaliteit en het simpelste om te zeggen.
Er zijn zo veel andere games die dit ook doen waar niemand wat om geeft of over klaagt, elke stok om EA te slaan is natuurlijk altijd een goeie stok. Begrijp mij niet verkeerd ik ga EA niet in alles verdedigen en ben zeker niet hun nummer 1 fan. Maar je moet een bedrijf ook niet om gelijk welke mogelijke reden altijd maar willen afbreken en de schuld van dingen geven.
Geplaatst op 2019-09-25 08:55:59
Ik ga niet achter EA aan, ik heb het over een spel met gokken in verwerkt.
Mijn vraag is, waar begint en eindigt de verantwoordelijkheid van wie?
Je zegt 'het is altijd een ander zijn schuld' en dan schuif je de schuld bij 'domme mensen'. Je gaat zelf in de fout.
Geplaatst op 2019-09-25 11:31:05
Hoezo ga ik in de fout?
Ik schuif de schuld niet op een ander. Ik zegt gewoon dat ik vind dat dit niet de schuld is van het bedrijf. Maar dat de personen zelf verantwoordelijk zijn voor wat zij doen en dat zij dan niet moeten af komen van 'Het is niet mijn schuld maar die van het bedrijf!' dat is da schuld van je af schuiven en op een ander steken.
IMO ligt de verantwoordelijkheid niet bij EA in dit geval maar bij de consument. Net zoals je niet moet gaan zeggen ik ben drugs verslaaft omdat er dealers zijn. Het kan natuurlijk wel dat iemand je in die situatie gepushed heeft, maar dan spreken we meer over slechte vrienden of kennissen en denk niet dat we kunnen zeggen dat EA ons pusht en zegt dat we dit moeten kopen toch? Je vrienden misschien wel... maar dan opnieuw eigen verantwoordelijkheid.
In gevallen van minderjarigen die hun zakgeld verdoen of geld/bankkaart van ouders stelen. Verantwoordelijkheid van de ouders en het kind, heel simpel. Jij voed je kind op en moet gade slaan wat zij uit steken of doen.
Geplaatst op 2019-09-25 12:42:31, bewerkt op 2019-09-25 12:43:29
Wat bedoeld ge met hoe erg moeten ze worden?
Ik ben zelf iemand die het jammer vind dat deze exclusiviteits-deals bestaan. Maar ze zijn wel volkomen logisch. Waarom zou jij als persoon of bedrijf kiezen om samen te werken met iemand die veel meer geld eist dan de andere? Dat de game dan even exclusief wordt is dan ook meer dan normaal, want anders heeft het niet eens zin dat ze hem op Epic zetten. Iedereen zou het dan gewoon op Steam kopen waardoor heel het nut vergaat.
Mensen zijn inderdaad Steam gewoon en laten dit niet graag los. Wil je echt niet toegeven doe dan zoals ik en wacht een half jaartje. Dit is nu ook niet het einde van de wereld. Toch... ?
Edit: Spelling
Geplaatst op 2019-09-25 08:46:53, bewerkt op 2019-09-25 08:48:35
Exclusiviteitsdeals is één ding, mensen naar het huis van een content creator sturen en bedreigen omwege dingen die zij zelf gelekt hebben gaat toch echt te ver.
Geplaatst op 2019-09-25 16:46:33