Voor het eerst trekt een esports team naar de beurs
Voor het eerst is een esports team naar de beurs getrokken. Astralis Group trok deze week naar de Deense beurs en lanceerde er 16.759.777 aandelen tegen omgerekend 1,2 euro per stuk. Wie wil, kan via die weg dus makkelijk investeren in de organisatie.
Hoewel het uniek is dat een esportsorganisatie naar de beurs trekt, zou dit in de toekomst vaker en vaker kunnen gebeuren. Esports blijft immers stevig groeien en via aandelen kunnen makkelijk investeerders en dus centjes aangetrokken worden. Esports zou dit jaar goed zijn voor een omzet van 1,1 miljard dollar, wat 26% meer is dan in 2018.
Astralis zelf is actief in CS:GO, League of Legends en FIFA.
Want investeerders zitten te wachten op de bevliegingen van jongvolwassen jongens? Nog krommer is dat het aan LCS meedoet, waar Riot de competitie geheel zelf bepaalt. Waar denkt een aandeelhouder zijn dividend uit te boeken?
Dat esports flink blijft groeien maakt het nog niet direct aantrekkelijk voor investeerders. Er moet ook groei in de winstgevendheid zitten. Die groei zit hem vooralsnog vooral bij de ontwikkelaars en verdiensten van de spelers. Voor een team zelf blijft niet veel aan de strijkstok hangen, die moeten het vooral hebben van constante bronnen van inkomsten zoals sponsoren en adverteerders.
Teams kunnen momenteel hun succes niet inschatten van seizoen op seizoen, laat staan een vijfjarenplan trekken. Je kunt niet net zoals bij fysieke sporten een ster speler aantrekken om een mate van succes te garanderen. Hoe gaat zo'n vergadering van aandeelhouders eruit zien dan?
Geplaatst op 2019-12-11 15:54:26
Toch is het wel grotendeels te vergelijken met fysieke sporten, zeker voor investeerders. Het gaat namelijk niet om de sport die gespeeld wordt, maar om het bedrijf wat eromheen zit. Astralis Group gaat naar de beurs, niet alleen het team Astralis.
Daarnaast draait een voetbalteam ook grotendeels op jongvolwassen jongens en gaan turnsters met 18 met pensioen. Daarom zijn er coaches, trainers en managers. Een voetbalteam scout jonge spelers en heeft een jeugdopleiding, reken maar dat esport teams ook scouts hebben en jong talent al kansen bieden.
Daarnaast zit de winst voor investeerders hem niet in de overwinningen van het team zelf -of dat nu fysieke sport of esport is-, maar in het bedrijf waar het team onderdeel van is. Sponsoren en adverteerders zijn zeker belangrijk. Vergeet echter niet dat er meer geld in de gamingindustrie omgaat dan in de film- en muziekindustrie samen. Esports staat dan nog relatief in de kinderschoenen. 1,1 miljard dollar is nog een kleine markt, maar daarmee kunnen investeerders ook goedkoop instappen. Er is ruimte genoeg voor groei. Het prijzengeld, de kijkcijfers en daarmee de inkomsten van advertenties en sponsoren lopen al jaren op. En net als met fysieke sporten -ik haal voetbal nog maar een keer aan- zijn de meest succesvolle clubs wel de meest populaire clubs (zo zijn mensen), maar hoeft een club niet jaar op jaar te winnen om fans te behouden of om bestaansrecht te hebben.
Succes is natuurlijk belangrijk voor het team, vooral voor de spelers zelf en hoe mensen het team zien. Maar voor het bedrijf is het veel belangrijker dat het team zichtbaar is. Bij geen enkele teamsport kan men ster spelers aantrekken om succes te garanderen. De opbrengst van een speler komt echter niet alleen tijdens de wedstrijd. Om nog een keer terug te komen op het pakken van de spotlight en de bijbehorende reclame/sponsor en merchandise inkomsten.
Geplaatst op 2019-12-12 00:05:36