Game over voor Descent reboot?
Het ziet er niet goed uit voor de Descent reboot van ontwikkelaar Descendent Studios en uitgever Little Orbit. De twee zitten verwikkeld in een juridische strijd en het ziet er niet naar uit dat de game ooit nog gelanceerd zal worden.
In 2015 werd Descent: Underground aangekondigd als reboot van Descent, een "six-degrees-of-freedom" shooter. Er volgde een succesvolle Kickstarter campagne en een release via Steam Early Access. In 2017 werd de game van Steam verwijderd zodat de ontwikkelaars nieuwe features, zoals singleplayer en tech trees, konden toevoegen. Eind 2018 werd de naam van het spel aangepast naar simpelweg Descent en er stond een bèta op de planning, waarna een finale release in 2019 zou volgen. In de loop van dit traject werd het echter stil rond de game, heel stil.
Of de bèta eind 2018 nog heeft plaatsgevonden is onduidelijk, al doen berichten op sociale media vermoeden van wel. Sindsdien echter is de website van Descendent Studios offline gehaald en Little Orbit is een rechtszaak begonnen tegen de studio. Volgens Little Orbit heeft Descendent Studios zich niet aan gemaakte afspraken gehouden, met grote gevolgen voor het hele project.
Om te beginnen zou Descendent Studios verschillende deadline niet gehaald hebben, iets wat al sinds mei 2018 zou gebeuren. Dit zou te maken hebben met het feit dat belangrijke figuren de studio hadden verlaten en dat hun posities niet werden ingevuld door nieuwe werknemers van hetzelfde niveau, waardoor de studio niet in staat was de beloofde game af te leveren. Dit bleef een tijdje aanslepen en dus werd eind 2018 een nieuwe overeenkomst met duidelijke afspraken gesloten.
Little Orbit zou Descendent Studios maandelijks van 60.000 dollar blijven voorzien om alle kosten te dekken, en Descendent Studios zou tegen 25 januari 2019 de finale pc-versie van Descent afleveren zodat men in februari officieel kon lanceren. Er werd inderdaad een versie afgeleverd tegen 25 januari 2019, maar volgens Little Orbit kon die versie allerminst als de beloofde "finale" versie beschouwd worden.
Voorts zou Eric Peterson, CEO van Descendent Studios, meermaals valse en minachtende verklaringen hebben gedaan over Little Orbit om de uitgever in diskrediet te brengen en te laten uitschijnen dat de problemen met de ontwikkeling hun schuld zijn. Zo zou Peterson gezegd hebben dat Little Orbit het geld niet heeft om de game te ontwikkelen en dat de uitgever bekend staat omwille van negatief gedrag tegenover ontwikkelaars wanneer een project moeilijkheden ondervindt. Ook zou Little Orbit volgens Peterson gewoon uit zijn op de rechten op Descent.
Tot slot vreest Little Orbit dat Descendent Studios inmiddels niet meer over een licentie beschikt van Interplay om de Descent game te mogen maken, waardoor Little Orbit niets meer is met de game, zelfs als die nog afgeleverd zou worden.
Dit alles doet dus vermoeden dat het game over is voor Descent en dat is een kostelijke zaak voor Little Orbit, dat de schade om minstens 2 miljoen dollar schat.
Hoe de zaak verder zal evolueren, moet blijken, maar bij Little Orbit verontschuldigen ze zich alvast tegenover de Kickstarter backers voor het gebrek aan communicatie. Het feit dat er een rechtszaak loopt, betekent echter ook dat men sowieso weinig kan en mag zeggen. Wel is duidelijk dat Little Orbit backers niet kan terugbetalen, omdat het niet Little Orbit is dat het geld van de Kickstarter campagne kreeg. Latere pre-orders, die wel via Little Orbit liepen, worden wel terugbetaald aangezien men geen zicht meer heeft op een feitelijke release van Descent.
Jammer dus voor de fans, al zijn er ook alternatieven. Overload bijvoorbeeld is een spirituele opvolger en ook Retrovirus, dat een sterke narratieve focus heeft, zou de moeite zijn.
een "sex-degrees-of-freedom" shooter?
Zeker weten dat dit artikel over Descent gaat en niet over Gal Gun?
Geplaatst op 2020-02-25 11:51:23, bewerkt op 2020-02-25 11:51:44