Ontwikkelaars Borderlands 3 ontevreden met bonussen vanuit Gearbox
Het zit er bovenarms op tussen de ontwikkelaars die hebben meegewerkt aan Borderlands 3 en studio Gearbox. Zoals wel vaker gebruikelijk is, krijgen de ontwikkelaars een bonus op basis van de verkoop van een game, maar die valt bij Borderlands 3 blijkbaar nogal laag uit. Bij een aantal ontwikkelaars had die bonus kunnen oplopen tot enkele honderdduizenden dollars, maar CEO Randy Pitchford heeft echter laten weten dat het een stuk minder zal zijn.
Ontwikkelaars bij Gearbox krijgen een lager loon, omdat 40 procent van de royalties van de games terug moet vloeien naar de ontwikkelaars. De overige 60 procent gaat dan naar de studio. Het is een risico dat de ontwikkelaars nemen, al is dat bij een IP als Borderlands natuurlijk een stuk kleiner. Zo kochten heel wat ontwikkelaars na Borderlands 2 een huis dankzij hun bonus.
Sinds Borderlands 2 heeft Gearbox echter steeds meer moeite om het nodige geld te vinden en volgens Pitchford kostte Borderlands 3 ook veel meer dan verwacht, waardoor de bonussen nu een flink stuk lager zijn. Om nog wat meer zout in de wonde te strooien, zou Pitchford zelfs gezegd hebben dat ze maar moesten opstappen als ze niet akkoord waren.
Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.
Waarom wil er nog iemand voor die eikel werken?
Geplaatst op 2020-04-02 11:26:00
Om geld te verdienen? Wat doet hij nu verkeerd? Als de verkoop tegenvalt dan is logisch dat bonus minder is. Daarbij hij heeft gelijk, staat het u niet aan zoek ander werk.
Geplaatst op 2020-04-02 11:29:51
Nee, niet opnieuw Manderlay.
Bye.
Geplaatst op 2020-04-02 12:08:50
Probeer het artikel eens te lezen?
Geplaatst op 2020-04-02 15:24:19
Tja, had men dit niet zien aankomen? Als je verkoop 60% lager ligt dan het 2de deel, dan is de bonus ook minder hè.
Geplaatst op 2020-04-02 11:28:34
60% lager? Waar haal je dat vandaan?
Geplaatst op 2020-04-02 12:34:33
Borderlands 2 verkocht 13miljoen keer, borderlands 3 8 miljoen keer. En ik ben verkeerd is ongeveer 40%
Geplaatst op 2020-04-02 12:43:19
En over welke periode hebben we het dan?
Borderlands 2 zat aan 8,5 miljoen sales in februari 2013 (pakweg half jaar na release)
Borderlands 3 zat aan 8 miljoen sales begin dit jaar
Dat lijken me redelijk gelijkaardige cijfers. En als we het dan over de verkoop hebben waar de bonussen op werden berekend, dan zou daar eigenlijk geen immens verschil op mogen zitten.
PS: ik vind idd ook cijfers van 'meer dan 12 miljoen voor BL2. Alleen lees ik dat in een interview met Pitchford uit 2015, toen de game al enkele jaren uit was en er bv ook een Vita-versie was gemaakt.
Geplaatst op 2020-04-02 12:50:06, bewerkt op 2020-04-02 12:52:02
digitale sales worden al sinds begin deze gen niet meer bekend gemaakt. sinds iedereen altijd zit te roepen dat iedereen digitaal koopt en slechts een kleine minderheid fysiek heeft borderlands 3 volgens die logica 50 miljoen exemplaren verkocht.
Geplaatst op 2020-04-02 20:24:14
Dit lijkt wel erg op Hollywood accounting. Daar geeft men regisseurs, acteurs soms ook een percentage op de winst van een film. Maar door allerlei 'kosten' te boeken, maken films plots geen winst meer. Zo beweerden filmstudios dat bvb de LOTR of Harry Potter films zelfs verlies maakten, zodat er géén winstdeelname betaald moest worden.
Gezien Randy Randy zijn niet zo zuivere reputatie, kan ik me prima inbeelden dat ze hier ook zoiets gedaan hebben: bvb 2K heeft een lening gegeven aan Gearbox om BL3 te ontwikkelen, maar dat is dan een lening met 40% intrest zodat alle winst rechstreeks naar 2K is gegaan (dat dan vast wel weer een andere afspraak had met Randy om hem persoonlijk wel een grote som geld te overhandigen).
Degoutant gedrag van een degoutant figuur.
Geplaatst op 2020-04-02 15:33:50
Randy Randy :-)
Geplaatst op 2020-04-02 16:45:43
typical randy
Geplaatst op 2020-04-02 16:41:38
Waarschijnlijk meer verkocht als ze de game meteen op Steam gelaunched hadden ipv epic store...
Geplaatst op 2020-04-03 04:17:52