Riot Games geeft hackers tot 100.000 dollar als ze nieuwe anti-cheat omzeilen
Riot Games, bekend van League of Legends, heeft recent een nieuwe game gelanceerd in de vorm van Valorant, een team-based shooter. Daarmee werd meteen ook een nieuw anti-cheat systeem gelanceerd: Vanguard. Riot Games wil hackers nu tot 100.000 dollar betalen indien ze erin slagen het systeem te omzeilen en grote kwetsbaarheden kunnen blootleggen.
Riot Games heeft vertrouwen in Vanguard, maar het systeem extra goed testen kan natuurlijk geen kwaad. Beloningen uitdelen is daarbij iets wat wel meer bedrijven doen.
Uniek aan Vanguard is trouwens dat het systeem altijd draait op de computer van spelers, ook wanneer ze de game niet actief spelen. Zodoende kan beter in het oog gehouden worden wat spelers uitspoken en kunnen cheaters en hackers beter gedetecteerd worden.
Ben ik de enige die zijn twijfels heeft over Vanguard?
Welke data verzameld Vanguard als ik niet aan gamen zou zijn?
Persoonlijk vind ik het overkomen als een schending van mijn privacy...
Geplaatst op 2020-04-20 12:08:19
Genoeg alternatieven om te gamen indien je niet akkoord gaat, maar ik vrees dat dit de aanpak is die de toekomst met zich meedraagt.
Geplaatst op 2020-04-20 12:24:08
Dan stop ik met gamen. Riot is eigendom van de chinese communistische partij. Die hebben geen zaken in ring 0 van mijn desktop OS. F*ck em.
Geplaatst op 2020-04-20 13:53:36
maar de westerse bedrijven die ook data verzamelen en het verkopen aan iedereen wel? ze weten alles en hun algoritmes zijn zo gemaakt dat ze het soms sneller weten dan dat je het zelf weet.
Geplaatst op 2020-04-20 14:36:01
Dit gaat geen bal veranderen, is gewoon een klein extra stapje dat cheat developers moeten doen.
Machine learning anti cheat is eerder de toekomst.
Geplaatst op 2020-04-20 15:05:49
Ik denk dat betere matchmaking de toekomst is, waarbij de professionele toernooien lokaal gespeeld worden op pc's van de organisatie, waar alle kernel 0 anti-cheat programma's op gedraaid kunnen worden die men wil.
Stel we delen iedereen in op skill op een schaal van 1 tot 10. Een speler die eigenlijk skill 3 heeft, maar cheats gebruikt en daardoor skill 8 behaald, is voor een legitieme skill 8 spelers een toevoeging. Zeker gezien de skill levels bijna altijd normaal verdeelt zijn over de populatie, wanneer deze groot genoeg is. Pro's met skill 9 en 10 kunnen nu amper matches vinden, voor hen wordt het dan meer een soort van oefenen tegen bots met menselijke eigenschappen (of eigenlijk mensen met bot-like eigenschappen) en dat is iets waar de AI nog niet klaar voor is bij FPS (strategie games is weer een ander verhaal).
Dat is natuurlijk los van de obvious cheats die iedereen in één keer dood maken of door muren heen schieten waar men normaal niet doorheen kan schieten. Die spelers worden nu ook direct gespot en gebanned. Het werkt voor de aimbots en wallhacks die nu ook massaal worden gebruikt. Stoppen met betaalde online toernooien is dan wel de key. De cheat markt is zo groot geworden, mede omdat het gebruik van een goede cheat geld op kan leveren. Het kat-en-muis-spelletje van cheat ontwikkelaars versus anti-cheat ontwikkelaars wordt alleen gewonnen als men het financiële gewin teniet kan doen.
Geplaatst op 2020-04-20 22:16:37
Snap uw punt niet goed.
Offline tournaments gebeuren al op PC's van de organizers en hebben al extra maatregelen, tournaments hebben ook niets te maken met 99.9% van de cheaters die gewoon matchmaking spelen.
Aantal mensen dat cheat om er geld mee te verdienen is volgens mij maar een heel kleine percent.
Geplaatst op 2020-04-21 01:10:15, bewerkt op 2020-04-21 04:50:23
Laat SBMM nu net iets zijn waar iedereen een hekel aan heeft de laatste tijd. Kan natuurlijk wel liggen aan de implementatie, maar momenteel is het vaak te gevoelig. Je moet een mix van betere en slechtere spelers hebben. Nu laten mensen zich paar keer sterven om dan beter uit te komen. Speel je 1 keer goed dan weet je dat je mag stoppen. Dit kan niet de bedoeling zijn voor unranked matchmaking.
Neem er dan nog eens bij dat cheaters ook voortdurend nieuwe accounts maken. Ze dan niet straffen omdat ze minder sterke cheats gebruiken neemt niet weg dat ze cheaten en moedigt gewoon aan om pas minder opvallende cheats te gebruiken. Wat het enkel moeilijker maakt om het verschil te merken tussen gewone spelers en cheaters.
Geplaatst op 2020-04-21 07:44:52
De slechte implementatie is juist hét probleem. Bij goede matchmaking heb je een vooraf kans van 50% om te winnen. Een team met een extreem goede speler en 4 slechte spelers is niet vergelijkbaar met een team van 5 redelijk goede spelers. Dan kom je dus weer van die matches tegen waarin iemand een team echt carried. Die 4 hadden dan -naar mijn mening- beter met een 5e slechte speler gematched kunnen worden, tegen 5 andere slechte spelers. Tenminste, voor een spel met de opzet zoals Valorant zou dat een oplossing kunnen zijn. In andere spellen, bijvoorbeeld Battlefield, is een mix van niveaus juist wenselijk. Mede omdat het niet mogelijk is om 32 versus 32 te spelen met allemaal mensen van gelijk niveau, voor battle royals zal dat ook gelden. Voor andere genres kan het weer helemaal anders zijn.
@Enzime als dat waar zou zijn, dan zouden cheaters in Valorant met een goed matchmaking systeem geen probleem meer zijn. Dan speelt iedereen tegen tegenstanders van gelijk niveau, of dat niveau dan via cheatsoftware omhoog gehaald is of niet, dat maakt dan niet meer uit.
Voorbeeld: Een speler heeft zonder cheats 0,9 seconden nodig om te reageren en schiet dan 40% raak. In de ideale setting wordt deze speler gematched met spelers die ook ongeveer 0,9 seconden nodig hebben en 40% raak schieten OF sneller zijn, maar minder raken OF langzamer zijn maar meer raken. (Je begrijpt, er zijn meer variabelen en dus meer opties, maar het gaat om de som en niet om precieze waarden).
Als die zelfde speler cheatsoftware installeert die hem help, waardoor hij in 0,6 seconden reageert en 80% raak schiet, en hij wordt daarom ingedeeld bij mensen die ook in 0,6 seconden reageren en 80% raak schieten, dan heeft niemand daar last van.
Als er in een match 10 mensen spelen, en 9 van die mensen spelen eerlijk en de 10e cheat, dan is dat alleen erg als het niveau van de 10e daardoor groter is dan de andere 9. Als nummer 10 met cheats net zo goed is als alle anderen, dan heeft niemand daar last van.
De domme cheaters worden snel en makkelijk gebanned (obvious wallhacks en aimbots), de slimme cheaters, waar met dit soort software dus een kat-en-muisspelletje mee wordt gespeeld, daarvan zorg je dat ze minder ergernis opwekken.
Daarmee wil ik niet zeggen dat ze niets meer tegen cheaters moeten doen. Alleen dat het probleem -en dan vooral de ergernis die spelers nu vaak ervaren- van cheaters minder groot hoeft te zijn. Als iemand betrapt wordt, natuurlijk nog steeds bannen.
Geplaatst op 2020-04-22 01:38:32
lol zo simpel is het niet en soms heb je inderdaad afschuwelijke cheaters (die dan amper meekunnen met iemand legit van dezelfde rank) maar dan nog is het anders en niet aangenaam om tegen te spelen.
Maar... dan heb je ook nog het hoopje dat het enkel doet wanneer het echt nodig is, pas vanaf hun team begint te verliezen of 1 of 2 keer per spel het 5 seconden aanzetten op wat een gamechanging moment kan zijn. Er zijn er zelfs die expres games verliezen om niet in een te hoge rank te komen zodat ze niet altijd/teveel hun cheats moeten aanzetten (ik spreek dan over mijn ervaring in CS en die hun ranking systeem is 1 vd betere imo).
Geplaatst op 2020-04-22 02:02:23, bewerkt op 2020-04-22 02:46:29
Veel moeilijker is het ook niet. Ook @Snertie het maakt bij Valorant namelijk niet uit of ze het 1% of 100% van de tijd doen, het gaat uiteindelijk om of ze de match winnen of verliezen. Als iemand met cheats verliest, dan zitten ze op hun cheat-enabled niveau. Als ze dan nog steeds willen winnen, moeten ze opvallender cheaten, wat de pakkans vergroot. Met opzet verliezen is iets wat ook mensen zonder cheats doen en valt bij niemand te controleren, laat staan iets tegen te doen. Hetzelfde geldt voor smuf-accounts, wat in principe hetzelfde probleem oplevert.
En als cheaters express moeten verliezen om in een rank te blijven, wat is dan nog het voordeel van cheaten? Bij goede matchmaking winnen en verliezen ze dan net zo vaak als wanneer ze op hun eigenlijke niveau zouden spelen zonder cheats.
Nogmaals, een goed matchmakingsysteem is geen wondermiddel, ideaal is het niet, en zal ook niet werken bij alle spellen, niet bij battle royales en eigenlijk alles met relatief veel spelers. Ik zeg ook niet dat cheaters niet aangepakt moeten worden, maar we moeten ook realistisch zijn in dat cheats nog ver van verbannen zijn. Een slimme cheater manipuleert het spel zo dat het lijkt alsof hij speelt als een betere -maar menselijke- speler. Van Pro's zien we ook vaak genoeg dingen die we, als we niet zouden weten dat het pro's waren, als cheaten zouden bestempelen.
Vorig jaar werd er een individu aangeklaagd, omdat hij cheats verkocht. Een Nederlander die ongeveer 100.000 euro per jaar verdiende aan het maken en verspreiden van Rainbow Six Siege cheats. Daar had hij dan ook zijn fulltime job van gemaakt. Er was een Duits bedrijf, dat werknemers in dienst had, dat voor verschillende spellen cheats maakt en een miljoenen omzet had voordat het is aangeklaagd. Dat bedrijf is ineens verdwenen, maar die mensen zijn daar natuurlijk gewoon mee door gegaan onder een andere naam. Zolang er zoveel geld mee te verdienen valt, zal het kat-en-muisspelletje doorgaan en moeten zeker games als Valorant eens kijken naar aanvullende manieren om het cheaten tegen te gaan.
Geplaatst op 2020-04-22 15:52:37
Denk je dat developers die al +20 jaar ervaring hebben met zo'n dingen daar nog niet hebben over nagedacht?
Zoals ik al zei, zo simpel is het niet.
Geplaatst op 2020-04-22 16:30:03
Dat is een welles nietes reactie zonder onderbouwing.
Geplaatst op 2020-04-23 00:46:52
Heeft geen onderbouwing nodig.
Geplaatst op 2020-04-23 01:07:59
Hoeft ook niet. Bij een game als Valorant zou een beter matchmaking systeem een toevoeging kunnen zijn om cheaters minder ergerlijk te maken. Zo simpel is het.
Geplaatst op 2020-04-23 01:25:11
Het probleem is dat die spelers 100% accuraat zijn op de juiste momenten waardoor het gewoon onderlijk is. Het is ook niet zo vanzelfsprekend om die op basis van die stats te kicken want dan kan je iemand met geluk ook kicken.
Ik snap wel waar je naartoe wilt, maar de huidige problematiek (toch hier in warzone) is eentje met veel zwaardere cheats. Waar mensen van grote afstand 80% accuraat zijn, door muren kunnen kijken en veel meer. Veel hebben maar een kleine edge nodig om te winnen. Die speler kan dan kwalitatief even goed zijn in een multiplayer team deatmatch, maar verpest het wel voor iedereen in een Battle Royale als hij altijd wint.
Geplaatst op 2020-04-22 09:39:43
Dacht dat Valve dit ook heeft proberen te doen met VAC maar die zijn snel van mening veranderd door de negatieve feedback. AI machine learning anti cheat waar ze al eventjes aan bezig zijn gaat uiteindelijk veel effectiever zijn denk ik (en is het volgens mij al, maar dat kan ook door men hoge trustfactor komen).
En in dit geval is het nog een pak erger aangezien het over Tencent gaat dus ik blijf er van weg.
Geplaatst op 2020-04-20 14:57:25, bewerkt op 2020-04-20 15:16:46
Het enige probleem met ML anti cheat is dat ze cheats gaan ontwikkelen die nog minder opvallen. Hangt dus heel hard af van de gevoeligheid van het model, maar je wilt ook niet gekicked worden wanneer je je eerste triple headshot haalt. Ik ben niet helemaal op de hoogte van deze toepassing zelf, maar ik ga er van uit dat het iets van anomaly detection is?
Bovendien, men is goed bezig met gaten te vinden in neurale netwerken waardoor je valse of geen detecties krijgt. Lijkt me hier ook nog niet zo vergezocht.
Geplaatst op 2020-04-21 07:49:17
Geen idee hoe het juist werkt, meeste developers geven niet graag teveel informatie over zo'n dingen. CS GO heeft wel het Overwatch systeem om van te leren.
Enkel cheats die zo goed als niet opvallen als tegenstander zou iig toch al een verbetering tov wat er soms nog mogelijk is. Er zijn of waren zelfs cheats die volledig extern waren, die sniffen gewoon internetpakketjes voor die uw PC (of console mss zelfs) binnenkomen en zo informatie krijgen (radar met spelerinformatie dat op uw smartphone draait ofzo), dat valt ook niet te detecteren met eender welke anti cheat.
Geplaatst op 2020-04-21 13:02:34, bewerkt op 2020-04-21 13:11:24
Ik denk eerlijk gezegd dat bij de meeste gevallen het ook ligt aan de implementatie van de games zelf. Geven bijvoorbeeld te veel info mee of toch onnodige info waardoor het sniffen zin heeft. Zal natuurlijk altijd wel een race blijven met extreme gevallen. Zo'n radar kan je ook niet altijd zien aan het gedrag dus maakt het ook al moeilijk.
Geplaatst op 2020-04-21 14:35:19
Yup, daarom dat games die heel veel dingen client sided doen ipv server sided er het meeste last van hebben (zoals pubg/gta v). Denk dat mijn voorbeeld ook al een paar jaar outdated is (weet zelfs niet meer over welk spel het ging, denk ook pubg). Slecht voorbeeld ergens tho, PUBG developers zijn waarschijnlijk de meest incompetente die er zijn (Rockstar & Activision schelen niet veel als het over anti cheat ga, 1 vd belangrijkere redenen waarom CoD op PC een grap is sinds MW2).
In de oudere CoDs hadden we nog dedicated servers en in de meeste gevallen was er dan altijd wel een admin online, sinds MW2 hangen we af van hun matchmaking systeem dus werd het Activision hun verantwoordelijkheid mahja...11 jaar later en het is nog altijd even erg :p
Geplaatst op 2020-04-22 02:23:34, bewerkt op 2020-04-22 02:45:26
Het zal wel goed moeten zijn, het is meer spyware dan anti-cheat, nog erger dan wat Epic Games gebruikt.
Ik heb niets te verbergen, maar wat Riot daar doet is genoeg overtuiging om Valorant niet te spelen, en ook LoL niet opnieuw te installeren.
Geplaatst op 2020-04-20 15:18:40
"Uniek aan Vanguard is trouwens dat het systeem altijd draait op de computer van spelers, ook wanneer ze de game niet actief spelen"
En zal dus nooit iets van Riot spelen. Ze geven gewoon toe dat ze spyware op u PC installeren... Ze mogen hun communistische bucht houden
Geplaatst op 2020-04-20 16:01:35, bewerkt op 2020-04-20 16:04:26
Ik snap niet dat Riot vooralsnog wegkomt met een rootkit te installeren. Dat niet essentiële zaken gesloten zijn met COVID oké, maar dit is toch iets dat door een autoriteit opgevangen moet worden. Met name nu we extra sceptisch dienen te zijn over beloften uit China, Tencent en de CCP zijn in essentie één.
Geplaatst op 2020-04-20 16:10:47
"Uniek aan Vanguard is trouwens dat het systeem altijd draait op de computer van spelers, ook wanneer ze de game niet actief spelen. Zodoende kan beter in het oog gehouden worden wat spelers uitspoken en kunnen cheaters en hackers beter gedetecteerd worden."
Okay... dit is dus al 1 reden, waarom ik dit spel nooit zal spelen.
Geplaatst op 2020-04-20 17:34:45