The Culling past verdienmodel lichtjes aan
Recent werd battle royale game The Culling nog maar eens nieuw leven ingeblazen. De game werd opnieuw gelanceerd voor Xbox One en daar hoorde meteen ook een nieuw verdienmodel bij, namelijk dat van pay-per-play. Dit is wat we er toen over schreven:
Pay-per-play houdt in dat spelers betalen voor de potjes die ze willen spelen, al kan iedereen elke dag wel één potje gratis spelen. In eerste instantie zullen spelers zelfs 4,99 dollar moeten betalen om toegang te krijgen tot een testperiode van één dag. Daarna moet per potje een match token betaald worden. Die tokens zijn te verdienen door een online match te winnen, maar je kan ze ook kopen met echte centjes. 0,99 dollar levert je 3 tokens op, terwijl 20 tokens een prijskaartje van 4,99 dollar hebben. Daarnaast kan je voor 1,99 dollar 7 dagen lang onbeperkt toegang krijgen en voor 5,99 dollar heb je 30 dagen toegang. Dat komt dan op zo'n 70 dollar per jaar. Lootboxen zijn dan weer niet meer van de partij.
Natuurlijk kon dit nieuwe verdienmodel niet meteen op veel positieve reacties rekenen. De makers hebben het model inmiddels een beetje aangepast en daarnaast is er ook een woordje uitleg gekomen over de keuze die men aanvankelijk maakte.
Laat ons beginnen bij dat laatste: blijkbaar waren de makers van The Culling bang voor een herhaling van een scenario dat de game eerder al de kop had gekost. Toen men de vorige keer opnieuw lanceerde, toen met free-to-play model, kwamen er namelijk wel heel veel nieuwe spelers bij, maar die gaven amper iets uit. Het resultaat was dat men hoge kosten had, maar amper inkomsten.
Door deze keer voor een pay-per-play model te gaan, wilde men een ander soort spelers aantrekken. Niet het type dat een game elke dag zou spelen en zodoende in dit model inderdaad veel geld kwijt zou zijn, maar wel het type speler dan af en toe eens speelt en vrede neemt met beperkte speelmogelijkheden, tenzij natuurlijk betaalt wordt, wat dan af en toe eens zou kunnen.
Ontwikkelaar Xaviant wilde aanvankelijk dus erg voorzichtig te werk gaan en zeker zijn dat de servers niet overspoeld zouden worden met spelers die niets zouden uitgeven, want dan zou het snel weer gamer over zijn voor The Culling.
Helaas is de slinger dus wel in de andere richting doorgeslagen en werd het nieuwe verdienmodel erg slecht onthaald. Inmiddels is beslist om het aantal gratis games per dag op te krikken naar 10, wat voor velen al wat beter te doen zal zijn. Of de game zelf deze keer wel zal kunnen overleven, valt natuurlijk nog af te wachten.
Er zijn andere en betere BR games die u hier niet zo zullen uitmelken zoals deze game. Om nog maar te zwijgen over het feit dat deze zelfs als F2P(!) niet kon overleven door de domme designkeuzes van de ontwikkelaar dus waarom denken ze dat het met dit belachelijk monetization scheme zal overleven?
Geplaatst op 2020-05-19 16:09:10