Uitgevers scharen zich achter Black Lives Matter
De voorbije dagen waren de protesten in de Verenigde Staten en ook in de rest van de wereld niet uit het nieuws te slaan. Na de dood van een zwarte Amerikaan en de arrestatie van de agent die verantwoordelijk word geacht voor zijn overlijden, zijn er in de Verenigde Staten grote protesten uitgebroken. Verschillende uitgevers en ontwikkelaars hebben zich nu achter de demonstranten geschaard met duidelijke boodschappen op sociale media.
EA Sports had bijvoorbeeld een event rond Madden NFL 21 op de planning staan, die het geannuleerd heeft. In de plaats daarvan kwam het op de proppen met een boodschap waarin het duidelijk maakt de protesten te ondersteunen.
An official statement from EA SPORTS pic.twitter.com/MKdgJjvKJB
— Madden NFL 20 (@EAMaddenNFL) May 31, 2020
Ook Sony, Microsoft en Bethesda deelden gelijkaardige boodschappen op sociale media.
#BlackLivesMatter (1/3) pic.twitter.com/k4sIcUiPwP
— Sony (@Sony) May 31, 2020
#BlackLivesMatter pic.twitter.com/Hg1VIdEqmi
— Bethesda (@bethesda) June 1, 2020
More from CEO @satyanadella on empathy, compassion, and the need to drive change: https://t.co/i0Chbs1k2i pic.twitter.com/LILRYKtpNQ
— Microsoft (@Microsoft) May 30, 2020
Het zijn niet enkel de grotere uitgevers die op de proppen komen met hun steun voor Black Lives Matter, ook ontwikkelaars als Riot Games en Naughty Dog deinzen er niet voor terug om hun stem te laten horen.
— Naughty Dog (@Naughty_Dog) June 1, 2020
— Riot Games (@riotgames) May 31, 2020
Ik zeg het u als die snorlax terug word verkozen dan zit er wel iet achter.
Geplaatst op 2020-06-01 15:40:15
Bedoel je Trump? Hij wordt sowieso herverkozen, biden kan het nooit winnen. En dit is een probleem dat al decennia lang aansleept. Daarbij ik snap het protest volledig. Maar waarom die rellen? Snappen ze niet dat ze daarmee in hun eigen voeten schieten?
Geplaatst op 2020-06-01 16:35:43
Ik snap de protesten deels ook, maar waarom "Black Life Matter" bordjes gebruiken, als alle leven op aarde eigenlijk er toch aan toe doen en feitelijk helig is? Als je snap wat ik bedoel, en zou het "All Life Matters" moeten zijn if you ask me.
Geplaatst op 2020-06-01 16:52:40
Tenzij jij kan aantonen dat de blanken zo behandeld worden in de VS...
Geplaatst op 2020-06-01 17:52:43
Refereer ik naar de blanken toe? Of naar één of andere huidskleur toe? Neen, dank u.
En effe ter verduidelijkheid, ik duid geen enkele kleur aan, al wat ik zeg is dat iedereen gewoonweg matters, zowel de Aziaten, Afro, Latino als Blanken, iedereen dus.
Geplaatst op 2020-06-01 17:57:10
Geplaatst op 2020-06-01 17:57:10, bewerkt op 2020-06-01 18:09:22
Geplaatst op 2020-06-01 17:57:10, bewerkt op 2020-06-01 18:37:46
Het tegenargument is simpel: als 'all lives matter' dan is een bordje met 'black lives matter' geen probleem.
Geplaatst op 2020-06-01 21:57:34
Je hebt gelijk dat all lives matter. Maar BLM is een antwoord op de vraag: do black lives matter in de VS?
Effe zien:
- slavernij
-segregatie
-KKK lynching (wordt niet als terroristische organisatie gezien)
- kiesrecht
- politiegeweld dat nooit gestopt is
- zwaardere straffen voor zwarten
Ipv je vragen te stellen bij hoe het verwoord wordt, kijk eerst naar de realiteit.
Geplaatst op 2020-06-01 22:37:49
- Slavernij is er daar niet meer, overigens blanken waren in andere landen even goed slaven.
-Segregatie, ironisch genoeg is in de hedendaagse wereld dit vooral een eis van deze groeperingen.
- KKK lynching valt niet goed te praten, maar ook weer dit is er nu niet
- Kiesrecht hebben ze ook
- Geweld tous cours is nooit gestopt en zwarten zijn niet het enige slachtoffer van politiegeweld
- Er zijn ook zwaardere straffen voor mannen waar is je verontwaardiging nu?
Kijken naar de realiteit is erkennen dat het merendeel van wat je aanhaalt geen realiteit meer is.
Geplaatst op 2020-06-02 22:04:33
Geplaatst op 2020-06-02 22:04:33, bewerkt op 2020-06-02 22:20:07
Dus de zwarte bevolking moet dat allemaal negeren. Super argument.
En wat wil 'het is geen realiteit meer' zeggen? Dat het fictie is geworden?
En omdat andere landen slavernij hadden, was slavernij niet fout?
Weet jij wat segregatie is?
KKK bestaat nog steeds
Dus omdat er blanken het slachtoffer geweest zijn van politiegeweld, mag het ook tegen zwarten? Ken jij het woord proportioneel?
Wat heeft zwaardere straffen voor mannen te maken met racisme? Seksisme, ook nog niet van gehoord?
Geplaatst op 2020-06-02 23:43:28
Geplaatst op 2020-06-02 23:43:28, bewerkt op 2020-06-03 00:12:55
Jouw argument is zoveel jaren geleden hebben mensen met die huidskleur verkeerde zaken gedaan tegen mensen met die huidskleur en daar moeten ze nu voor boeten, ook niet echt het beste argument. Zeker niet aangezien veel van deze feiten ook compleet van toepassing zijn op andere rassen.
Ik keur geen van deze zaken goed, en ik keur de rellen met geweld niet goed.
Geplaatst op 2020-06-03 00:08:43, bewerkt op 2020-06-03 00:11:08
#BlackLivesMatter doesn't mean other lives don't. Like people who say "Save The Rainforest" aren't saying "Fuck all Other Types of Forests"
De BLM movement is er om aan te duiden dat zij gelijkwaardig zijn, niet om de rest naar beneden te trekken. En hoewel all lives matter vanuit een goed idee vertrekt (bij u toch, bij anderen iets minder), zijn we nog lang niet aan dat idee. Vanaf het moment dat we All Lives Matter kunnen gebruiken, worden er geen mannen/vrouwen voor 10min op de grond gehouden met een knie in hun nek en wanneer het wel gebeurt er zware gevolgen zijn voor de agenten die dit doen.
Geplaatst op 2020-06-02 07:03:46
Een quote die we veel zien, als enkel BLM daar ook maar de memo van had gekregen.
Er zijn ook zware gevolgen voor deze agenten en dit hoort ook.
Geplaatst op 2020-06-02 22:06:22
Slechts 25% is tegen zwarten dus onder die andere 75% zitten ook blanken, alleen geeft de media er dan geen fuck om. Overigens als ze dan liggen rondrijden al roepend kill white people dan moet je je toch wat vragen stellen.
Geplaatst op 2020-06-02 21:59:43
ik zou dat toch niet meer zo zeker zeggen en iet zozeer door zijn tegenstander. er moet niet veel gebeuren voor dat de boel helemaal ontploft en het zal maar eens zijn dat hij echt het leger inzet en die in de menigte schieten.
Geplaatst op 2020-06-01 22:34:14
Idd, de situatie in de VS is een kruidvat, en de leider is gek.
Geplaatst op 2020-06-01 22:39:58
Dat er betoogd wordt helemaal mee eens. Maar dat er winkels geplunderd worden en mensen doodgeslagen niet.
Natuurlijk weten we niet wat er vooraf gegaan is aan de feiten van de persoon/personen die dood geslagen zijn. Is het hun eigen fout door racistische uitspraken te doen of willen ze hun winkel beschermen van de plunderaars/dieven?
Da gaan we ni weten.
Het filmke kan de titel krijgen: "winkelier beschermd winkel van dieven en wordt voor dood achter gelaten" terwijl het eigelijk totaal iets anders kan zijn.
Tis in elk geval wel zo dat het niet uitmaakt welke huidskleur je hebt. Mensen zijn mensen en of ze nu zwart, geel, wit of er anders uit zien.
@thomaske om direct dodelijk geweld te gebruiken tegen dieven is ook niet OK. Als ze in uw huis inbreken moogt ge die ook ni gewoon afknallen. Zeker als ze zelf geen "vuur"wapen bij hebben en zelfs als ze het bij hebben, gaat ge u nog serieus mogen verdedigen ;)
Het punt is heb respect voor iedereen en alles!
Soms denk ik gewoon dat we het als mensen niet waard zijn om te leven als we nog niet eens in harmonie met elkaar kunnen leven.
Geplaatst op 2020-06-01 23:37:41
Indeed, geef ik u 100% gelijk.
Geplaatst op 2020-06-02 16:17:06
Hij heeft gezegd het leger inzetten. Hij spreekt nergens van dodelijk geweld of schieten met scherp.
Geplaatst op 2020-06-02 21:03:04
Het leger mag niet ingezet worden tegen de eigen bevolking.
Trump spreekt wel degelijk van schieten, maar dat heb je misschien gemist.
Een Amerikaanse generaal heeft de Amerikaanse bevolking uitgelegd dat zij dat bevel niet zullen uitvoeren en niet mogen uitvoeren. Hij zei dat het leger geen actie mag ondernemen tenzij het leger eerst aangevallen wordt.
Het enige dat ze zullen doen is proberen de rust te bewaren. Maar schieten zoals Trump heeft gezegd, gaan ze niet doen. De generaal heeft gezegd dat ze vrijheid van protest zullen beschermen.
Geplaatst op 2020-06-02 23:51:02
'Hij zei dat het leger geen actie mag ondernemen tenzij het leger eerst aangevallen wordt.'
Dan zal het wel niet lang duren eer ze moeten ingrijpen.
Geplaatst op 2020-06-03 00:12:29
Jup, Israelische toestanden waarbij een zwaarbewapend leger burgers afschiet omdat die een steen gegooid hebben. Daar moeten we naartoe.
Geplaatst op 2020-06-03 11:03:40
En het meest schrijnende, bij de democraten slagen ze er niet in een beter persoon aan te duiden.
Geplaatst op 2020-06-02 22:07:25
Geen interesse om nog met een racist te babbelen. Fuck off.
Geplaatst op 2020-06-03 00:14:28
Ben jij bij geboorte gelobotomiseerd ofzo? Wat is er racistisch aan wat ik zeg? Misshien kijk je wat teveel in de spiegel als je overal racisten ziet. Ik denk dat ik lekker blijf, toch bedankt ;p
Geplaatst op 2020-06-03 00:17:58
Ja tegen plunderaars en mensen die politie bestoken. Tja die hebben het zelf gezocht
Geplaatst op 2020-06-01 22:52:30
Je mist het grotere plaatje. Het gaat niet over 1 gebeurtenis. Het gaat niet over een week. Het gaat over meer dan 100 jaar onderdrukking. Floyd was de vonk die de bom deed ontploffen.
Na de dood van Rodney King had men gedacht dat het voorbij zou zijn. Maar het is blijven duren. Nu ziet de wereld dat de zwarte bevolking als vuil wordt behandeld. Wat zou jij doen? Nog steeds een mars houden en braaf zijn als je onophoudelijk als vuil behandeld wordt?
Bekijk eens de video die Trevor Noah heeft gepost. Hij legt het beter uit dan ik.
Geplaatst op 2020-06-02 00:13:45
Floyd was het excuus voor tuig om zich als tuig te gedragen, eerder als gevolg van verveling dan wat anders. het is eerder de lont in het kruidvat als gevolg van corona.
De zwarte bevolking wordt niet als vuil behandeld, slechte mensen doen slechte dingen en daar horen deze agenten overduidelijk bij. Dit gebeurt constant en bij alle rassen, alleen krijgen ze niet allemaal die aandacht.
Geplaatst op 2020-06-02 22:11:41
Nee, het is vrij duidelijk de politie die het zoekt, die slaan op zowat alles dat beweegt. Daartegen reageren is perfect begrijpelijk.
Geplaatst op 2020-06-02 16:55:00
Inderdaad de politie zoekt het dat ze met busjes voorbijrijden en ze op straat worden geëxecuteerd...
Geplaatst op 2020-06-02 22:12:34
De politie slaat vreedzame betogers en pers in elkaar en probeert er over heen te rijden. Als je ook maar een beetje geïnformeerd was, zou dat duidelijk moeten zijn. Dus de politie zoekt overduidelijk een grotere confrontatie op zodat ze helemaal kan beginnen moorden. Spijtig genoeg zal het dan één van de weinige overblijvende fatsoenlijke agenten zijn, die het slachtoffer wordt ipv één van de honderden van die agenten die het gewoon verdienen om geëlimineerd te worden.
Geplaatst op 2020-06-03 09:39:16
Geïnformeerd? Je bedoelt compleet geradicaliseerd. Hoe ver weg ben je als je eliminaties goedkeurt. Je bent geen haar beter als die agent die Floyd heeft gedood.
Het slaan van vreedzame betogers is inderdaad er ver over en dit moet aangepakt worden absoluut. Dat er langs de zijde van de politie problemen zijn geef ik absoluut toe, maar dit is aan de kant relschoppers even goed, zij verdienen ook geen vrijgelijde. ALs je echt geïnformeerd was zou je zien dat het niet zo zwart wit is, jammer genoeg is de media eerder propaganda vandaag dan informatie. De terreur van de relschoppers wordt maar al te vaak genegeerd.
Geplaatst op 2020-06-03 12:20:08
Ik keur de eliminaties van extreem gewelddadige en moordende agenten goed ja. Maar ik ben dan ook zo'n gek die vindt dat een democratie zich moet verdedigen tegen alles dat die democratie onderuit wil halen.
Er is genoeg media coverage over wat de relschoppers allemaal uitsteken. Maar dat relschoppers rel schoppen is verwacht gedrag. Wie daar iets mis doet zal wel gestraft worden. Dat is geen probleem. Het probleem is dat de politie rel schopt, uitdaagt en buitenproportioneel geweld gebruikt. Dat is niet "even erg" als wat relschoppers doen, dat is honderd keer erger aangezien politie geacht wordt de burgers te beschermen in plaats van aan te vallen. En het gaat ook niet om een pààr agenten, maar om een zéér groot deel.
Geplaatst op 2020-06-03 13:09:26
Het zijn niet extreem gewelddadige en moordende agenten, veralgemening much? Jij bent het soort gekken dat een gevaar zijn voor de democratie, je wilt geen democratie je wilt je eigen authoritaire regime.
Het overgrote merendeel van het zwaarste geweld door betogers wordt amper vermeld in de media. Enkel af en toe cijfers er zijn al x doden? Waardoor, dat melden we liever niet. Dat ze mensen het ziekenhuis inslaan is alles behalve acceptabel gedrag, dat het verwacht is maakt het niet acceptabel.
ALs wij rel schppen is het verwacht en acceptabel, als we dan worden aangepakt is het dat niet meer?
De politie wordt inderdaad geacht de burgers te beschermen, tegen het tuig dat rel schopt.
Geplaatst op 2020-06-03 13:16:53
Als jij al die beelden kan bekijken en zeggen dat die agenten niet extreem gewelddadig zijn, ben je gewoon aan het liegen, of je vind het prima dat de overheid vreedzame burgers aanvalt. In dat geval ben je gewoon een fascist zoals Trump & co. Ik vermoed het tweede. En een democratie moet zich daartegen beschermen ja, desnoods gewelddadig.
Geplaatst op 2020-06-03 13:52:46
Ondertussen is hij al aan het dreigen dat hij het leger gaat inzetten...
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/02/trump-roept-wet-uit-1807-in-om-rellen-neer-te-slaan-wat-staat-e/
Hoe dat die idioot ooit president is kunnen worden, zal ik nooit begrijpen
Geplaatst op 2020-06-02 19:04:22
Ik denk vooral dat door vele van de commentaren hier en elders mensen zeggen fuck it ik stem Trump. Mensen van wie de winkel wordt geplunderd of als ze deze willen verdedigen ze in elkaar worden geslagen, om dan de democraten e.d. de borgtocht van deze criminelen betalen, maar niet de schade aan de winkel of ziekenhuiskosten van de slachtoffers. Mensen die zien van shit wat is dat met die democraten in hun steden, nee bedankt. Mensen die constant worden uitgemaakt omdat ze durven in te gaan tegen de dogma's van de 'anti' racisten, die vaak niet anders zijn dan discriminatie.
Overigens wat moet er dan gedaan worden? Vreedzame betogers moeten uiteraard gerust gelaten worden, criminelen die enkel komen om amok te maken en te stelen moeten aangepakt worden.
Geplaatst op 2020-06-02 22:14:11, bewerkt op 2020-06-02 22:36:49
Zucht...
Geplaatst op 2020-06-02 22:19:06
Mensen die nog steeds op Trump stemmen zijn randdebielen of uitschot. En dan verdienen ze wat ze krijgen.
Geplaatst op 2020-06-03 09:46:01
"Ik ben het niet met die mensen eens dus ze verdienen wat ze krijgen". Het lijkt me dat je vooral in de spiegel moet kijken voor uitschot te zien.
Geplaatst op 2020-06-03 12:22:24, bewerkt op 2020-06-03 12:23:37
Ik ben het niet eens met racisten nee. Wie het daar wel mee eens is, verdient alle mogelijke ellende.
Soms zijn dingen nu eenmaal zwart-wit, goed of slecht. En jij staat duidelijk aan de slechte kant.
Geplaatst op 2020-06-03 13:10:58
Verbaasd me dat je het niet eens bent met racisten want je kiest wel consequent hun kant zelfs zeggend dat geweld goed is.
Jij bent een extremistische gek die niet goed in zijn hoofd is. Jij hebt geen flauw benuw wat goed of slecht is.
Geplaatst op 2020-06-03 13:20:00
Please don't compare that idiot with a beautiful creature like Snorlax.
Geplaatst op 2020-06-02 15:17:14
Los van het hele debat rond black lives matter of all lives matter: vele van de politie in de USA zijn ook echte cowboys.
Politiegeweld is daar al lang een probleem.
Nu is het opnieuw met een zwarte man en zijn er beelden van, dus ik snap wel dat dit de boel doen ontploffen heeft.
Maar den boel kort en klein slaan, dat is idd de aandacht afleiden van het probleem.
Ook al zijn niet alle protesters zo, dit is waar het nog om draait.
Er is geen debat over hoe de problemen mbt discrimantie aan te pakken, enkel nog discussie over de rellen
Geplaatst op 2020-06-02 08:51:59
Bij elk protest die zo zwaar beladen zijn, zijn er een klein aantal klootzakken die de boel verzieken voor de rest. Men heeft bv al kunnen aantonen dat het in sommige gevallen de tegenstanders zijn die doen als ze mee protesteren om dan het protest in kwaad daglicht te zetten.
Niet alleen in de VS, ook bv in België waar extreemrechts infiltreert in betogingen met als doel om amok te maken en zo de politie op te zetten tegen de vreedzame protestanten.
Geplaatst op 2020-06-02 15:43:23
Natuurlijk het zeer eenzijdige verhaal dat de media brengt, niet enkel de politie de maatschappij op zich is zeer gewelddadig.
Geplaatst op 2020-06-02 22:15:13
Riot Games? Really? :-D
Geplaatst op 2020-06-02 11:33:37
Zij zijn alvast bezig met #NoLivesMatter.
Geplaatst op 2020-06-02 11:44:54
En geen een van die uitgevers gaat zich uitspreken over het geweld in Hong Kong want anders gaat de Chinese regering hun een totaalverbod geven om handel te drijven in China. Hun idee van equality eindigt waar het geld begint.
Geplaatst op 2020-06-02 20:13:28
Daarom ook dat ze dit doen, ze hopen een bepaalde markt aan te spreken maar dit lukt meestal niet en vaak stoten ze ook mensen af. Maar het is inderdaad een mooi voorbeeld over hoe ze er eigenlijk geen fuck om geven, maar enkel willen scoren en nog wat bijdragen tot de verdeeldheid.
Geplaatst op 2020-06-02 22:16:53, bewerkt op 2020-06-02 22:17:58