Bekende game schrijver beschuldigd van seksueel wangedrag
Chris Avellone, die als schrijver en game designer aan talloze games (onder meer Divinity: Original Sin II) heeft gewerkt en nog steeds erg actief is in de gaming industrie, is door verschillende vrouwen, waaronder een PR-dame van Riot Games, beschuldigd van seksueel wangedrag. Naar aanleiding van de onthullingen hebben verschillende partijen hun samenwerking stopgezet.
Chris Avellone
De bal ging aan het rollen toen Karissa (die haar achternaam liever niet deelt omdat ze sinds haar onthullingen doodsbedreigingen krijgt) via Twitter reageerde op een interview dat website IGN naar aanleiding van de game The Waylanders had met Avellone. Karissa zei dat ze absoluut geen interesse heeft in eenders wat van een man die veel tijd besteedt aan het dronken voeren van jonge meisjes om hen vervolgens mee te nemen naar een hotelkamer.
Karissa beschrijft hoe ze zelf ooit het slachtoffer werd van Avellone. Tijdens een gaming event werd ze dronken gevoerd, waarna ze door hem en twee van zijn vrienden naar haar hotelkamer werd gebracht. Avellone werd handtastelijk en Karissa kon zich nadien niet veel meer van de avond herinneren, maar van Avellone kreeg ze te horen dat ze hem uiteindelijk afgewezen had en dat er niets meer gebeurd was. Nadien bleek dat Avellone gewoon niet verder wilde gaan omdat Karissa haar regels had.
Verder vertelt Karissa dat ze Avellone verschillende andere meisjes zag benaderen. Toen de organisatie van het evenement hiervan op de hoogte werd gesteld, werd Avellone niet langer toegelaten.
Na het verhaal van Avellone kwamen nog verschillende andere verhalen naar buiten. Onder meer Jacqui Collins (foto bovenaan artikel), die nu de PR verzorgt van Valorant, de nieuwste game van Riot Games, liet weten dat ook zij erg onfatsoenlijk benaderd werd door Avellone. Ze liet een conversatie zien waarin hij haar een seksueel expliciet "voorstel" doet waarmee elke grens van fatsoen overschreden wordt.
In een reactie erkent Avellone wat gebeurd is, maar hij stelt ook dat hij zich niet bewust was van de impact van zijn gedrag op de meisjes en dan specifiek op Karissa. Hij begrijpt naar eigen zeggen dat hij niets kan doen om zijn spijt te betuigen en stelt dat er verder dus niet echt iets te doen of te zeggen valt.
Intussen hebben verschillende partijen gereageerd op de kwestie en worden samenwerkingen stopgezet. Gato Studio, het team achter The Waylanders, heeft Avellone al laten gaan en hetzelfde geldt voor Techland, waarmee Avellone werkte aan Dying Light 2. Bij Paradox Interactive werkte hij aan Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2, maar ook daar is de samenwerking nu stopgezet.
The team here at Gato Salvaje spent the past few days reading the stories shared online and reflecting. We have prepared the following statement with regards to the allegations made against Chris Avellone. pic.twitter.com/GTPjJcXfOs
— Gato Studio (@GatoStudioGames) June 22, 2020
Here's the statement regarding our cooperation with Chris Avellone: pic.twitter.com/ozLXZdVPZw
— Techland (@TechlandGames) June 22, 2020
Ik snap niks van die sms. Wat is daar fout aan? Mis ik een context?
Of is het gewoon een sex voorstel? Indien het laatste: so what? Waarom mag dat niet?
Geplaatst op 2020-06-23 13:46:57
Dus... iemand die voorstelt om deze sms aan u uit te leggen door zijn / haar tong in één van uw openingen te rammen... da's voor u dan een "sex voorstel, waarom mag dat niet?" ?
Geplaatst op 2020-06-23 13:58:01
Huh? Ik vraag net om meer uitleg...
Tong in uw opening rammen zonder toestemming? Of het voorstel doen? 2 verschillende dingen.
Geplaatst op 2020-06-23 14:26:29
Het voorstel doen vind jij oke om even te doen dan? :P
Geplaatst op 2020-06-23 15:26:31
Dat is niet mijn vraag. Vrijheden worden niet op zo een manier bepaald. Je begint met maximale vrijheid, en je begint pas de vrijheid te beperken wanneer deze kan leiden tot bv schade, verlies, ...
Je dient dus eerst een argument te maken waarom een voorstel (en het is duidelijk een voorstel en niet een dwingende uitspraak), als deze, schade berokkent, verlies, ....
Je moet jouw standpunt verdedigen. Niet beginnen met 'Jij zou dat dan even doen'.
Geplaatst op 2020-06-23 15:35:31
Ik zal mijn standpunt uitleggen op basis van jouw reactie:
ik snap niet dat jij bijkomende context nodig hebt of nodig acht om te erkennen dat wat Chris hier zegt als opmerking ongepast is. Vrijheid om te zeggen wat hij wil, heeft hij zeker. Dat hij dan ook maar moet leven met de gevolgen van bepaalde uitingen lijkt me - in deze situatie - ook niet echt absurd.
Ik snap dan ook niet dat jij jezelf de vraag stelt waarom dit niet kan. Voor mij is dat hetzelfde als dat iemand aan jou de vraag stelt "Waar is de Hoogstraat" en dat jij antwoordt zoals Chris hier antwoordt. Ongeacht de reactie van de tegenpartij is een counter als "Het is toch maar een vraag, mag dat niet?" niet echt hetgene waarmee je dan moet terugkomen ;)
Geplaatst op 2020-06-23 15:52:28
Tja, als je niet kan zeggen waarom het niet kan, dan heb ik geen interesse om verder te babbelen.
Geplaatst op 2020-06-23 16:07:35
Mag jij in werkcontext zoiets zeggen tegen collega's? Zeg jij zoiets tegen vrienden?
Indien ja, blijf je dan je job behouden en blijven ze bevriend met jou?
Geplaatst op 2020-06-23 16:08:44
Is er nu niemand die een vraag kan beantwoorden en zijn standpunt kan verdedigen ipv 'als jij... blablabla'.?
Sommige mensen vinden dat naar porno kijken onfatsoenlijk is. Is dat zo?
Sommige mensen vinden naaktstranden onfatsoenlijk. Is dat nu zo?
Sommige mannen en vrouwen posten selfies van henzelf naakt. Sommigen vinden dat onfatsoenlijk. Is dat nu zo?
Sommigen vinden een seksueel voorstel onfatsoenlijk. Is dat nu zo?
Geplaatst op 2020-06-23 16:13:22
Je krijgt wat je wilt: mensen verwachten in sociale context een bepaald gedrag. Als het hun niet aanstaat mogen ze daar op reageren zoals zij willen. Jij kan vinden dat het maar een voorstel is, maar sommige mensen worden liever niet als seksobject gezien tijdens het werk. Het objectiveren van mensen tijdens het werk wordt meestal als ongepast, kinderachtig en vulgair beschouwd. Je kan mensen tegenkomen die dat niet vinden, maar zolang je niet weet of die persoon zich daar comfortabel mee voelt wordt er nogal raar naar gekeken. Dan moet je de gevolgen maar dragen.
Is het duidelijk?
Geplaatst op 2020-06-23 16:18:57
Idd, zij heeft het recht te reageren zoals zij wil. Maar dat lost de vraag niet waarom die voor iedereen zou moeten gelden volgens juliie. En dat was wat ik vroeg.
Geplaatst op 2020-06-23 16:37:39
Je past je vraag aan telkens waar het je past. Voor wat moet iedereen gelden? Niemand zegt dat jij niet zo mag praten tegen je vriendin. Er is wel degelijk zoiets als context en zoiets zeggen op kantoor is wel degelijk strafbaar. Dus als je een reden wilt hebben waarom het niet kan: de wet. Nu denk je, maar de wet is niet een reden... Klopt.
Je voorbeelden houden geen steek want je zegt zelf dat sommige porno niet ok vinden, maar je kijkt toch. Je kijkt in privé context. Het is strafbaar als je porno kijkt bij iemand anders die daar niet voor gekozen heeft. Dus daar houdt je vrijheid op omdat die van een ander begint.
Die persoon heeft de vrijheid om haar job zo goed mogelijk te doen en seksuele intimidatie gaat in tegen die vrijheid. Het gaat nu eenmaal over die context. Je probeert die context weg te gooien om tot een algemene regel te komen. Iets wat gewoon ridicuul is.
Je mag het nog altijd doen. Je moet alleen rekening houden met de context. Als dat moeilijk is om de context in te schatten dan doe je het misschien beter niet. Je mag misschien thuis zonder broek lopen, op straat mag dit niet.
Geplaatst op 2020-06-23 16:54:31
En wat staat er in mijn originele post? Mis ik de context?
Dat staat er letterlijk.
Zij wil door hem geholpen worden omdat ze zich als een derde wiel voelt in een bepaalde situatie. Meer context hebben we niet.
Welke verhouding hebben ze met elkaar buiten het werk? Hebben ze ooit iets gehad? Weet jij daar het antwoord op?
Dus voor je veroordeelt en meent de context te kennen, stel jezelf eerst de vraag: ken ik de context in dit geval? Heb je de andere kant van het verhaal al gehoord?
Geplaatst op 2020-06-23 17:19:39
Ik heb ook nergens een oordeel geveld. Is dit je uiteindelijke punt? Je hebt er lang over gedaan. Je hebt gelijk beide kanten zijn belangrijk.
Geplaatst op 2020-06-23 17:28:11
Bingo. Jullie hebben geprobeerd woorden in mijn mond te leggen. Denken te menen wat mijn standpunt is. Denken dat ik zijn gedrag verdedig. Nergens heb ik dat gedaan. Vandaar mijn antwoord op de reactie van Papfles 'Huh?'.
Geplaatst op 2020-06-23 17:30:40
Ik heb ook nergens een oordeel geveld. Is dit je uiteindelijke punt? Je hebt er lang over gedaan. Je hebt gelijk beide kanten zijn belangrijk.
Geplaatst op 2020-06-23 17:28:14
Het getuigt alleszins van weinig respect tegenover een ander als je die ander op een dergelijk directe manier het commando geeft om naar je kamer te komen zodat je je seksuele fantasieën op haar kan botvieren.
De voorbeelden die je aanhaalt zijn er telkens die geen directe link hebben tussen mensen. Mensen mogen een naaktstrand onfatsoenlijk vinden, net zoals ze dat geweldig mogen vinden. Mensen mogen naar een naaktstrand gaan als ze dat willen, maar een naaktstrand gaan organiseren in iemand anders z'n tuin, zeker als je weet dat die persoon daar niet mee gediend zou zijn, is onfatsoenlijk omdat je een ander respectloos behandelt, net zoals tegenstanders van naaktstranden respectloos zouden zijn tegenover voorstanders wanneer ze keet zouden gaan schoppen op een naaktstrand.
Wie graag naaktselfies post, doet maar, en ieder mag daar dan het zijne van denken, voor of tegen, maar het is respectloos om je naaktselfies zomaar naar een ander te sturen als je weet dat die daar niet per se mee gediend is.
Een dergelijk "seksueel voorstel" formuleren is op een directe manier respectloos omgaan met een ander net omdat je je op een onfatsoenlijke manier tot een ander richt terwijl je die ander tegelijk eigenlijk nog eens reduceert tot je seksueel speelgoed, terwijl seksualiteit bij uitstek zo'n intieme kwestie is dat zo'n reductie onfatsoenlijk en respectloos is. Als hij per se zulke "voorstellen" wil formuleren, zijn daar ongetwijfeld andere plaatsen voor, in een context waarbinnen exact dezelfde woorden niet als onfatsoenlijk zouden worden bestempeld net omdat de context en de verhouding tot anderen anders is.
Deze kwestie laat zich moeilijk herleiden tot een abstract debat over "ja maar het is toch maar een voorstel, mag dat niet?". De meesten voelen wel aan dat dit niet "maar een voorstel" is, en als je dat niet aanvoelt of na een verdere uiteenzetting van anderen nog niet inziet, is het misschien niet de moeite om nog verder op in te gaan.
Geplaatst op 2020-06-23 16:36:08
Dat is net mijn vraag. Hoe kan je hier een abstractie van maken? Je zegt nu zelf 'dat gaat niet'.
En het was geen commando!
Geplaatst op 2020-06-23 16:39:56, bewerkt op 2020-06-23 16:40:45
"Come to ..." is letterlijk een commando, geen vraag of voorstel. Ook hier echter is de context weer belangrijk. Gewoon zeggen "come to my room and I'll explain it to you" is geen probleem, maar hier is het "come to my room and I'll explain by licking your pussy." Dat is een commando en statement van wat je gaat doen, wil doen, zonder ook maar enigszins rekening te houden met het feit dat je wel bezig bent tegen iemand van wie het allerminst haar taak is om je seksueel te plezieren.
Geplaatst op 2020-06-23 16:42:04, bewerkt op 2020-06-23 16:46:47
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Commando
Geplaatst op 2020-06-23 17:01:47
Hey kijk, een woord dat afhankelijk van de context meerdere betekenissen kan hebben, net zoals dezelfde woorden en acties in verschillende contexten ook inhoudelijk van elkaar kunnen verschillen.
Commando
"Een instructie, opdracht of bevel"
Hoe is "kom naar mijn kamer" geen commando dan?
Geplaatst op 2020-06-23 17:08:41
Is het een instructie? Nope
Is het een bevel? Nope
Is het een opdracht? Nope.
Een commando houdt een verplichting in. Dat lees ik nergens in die sms.
Geplaatst op 2020-06-23 17:11:01
¯\_(ツ)_/¯
Geplaatst op 2020-06-23 17:15:28
Kom hier, dan krijg je een 'iets, vul zelf in'. Is dat een commando of een voorstel?
Geplaatst op 2020-06-23 17:21:39
Hallo Papfles.
Ik heb geen idee hoe je op deze mobiele sites PM's stuurt. Het enige dat ik vind, is het sturen van een vriendschapsverzoek. Dus heb ik dat maar gedaan, verwachtende dat ik dan ergens zie hoe ik een pm stuur.
Geplaatst op 2020-06-23 18:45:31
Pm sent
Geplaatst op 2020-06-23 18:47:38
username confirmed
Geplaatst op 2020-06-23 14:05:08
Weet jij vanwaar die username komt? Uit een kinderprogramma waar ik als kind gigantisch veel plezier mee gehad heb met het ganse gezin. En jij gaat dit verwarren met seks? Wow.
Geplaatst op 2020-06-23 14:31:39
dan moet het een wreed traumatische ervaring geweest zijn als een (naar mijn bescheiden mening) onschuldig woordspelingsgrapje zoveel pijnindepoepie geeft
Geplaatst op 2020-06-23 14:43:56
Heb jij gelezen wat ik geschreven heb?
Geplaatst op 2020-06-23 14:49:02
holy fuck.
Jij bent wel het mooie bewijs dat sommige mensen nog veel te leren hebben.
Als je dit ziet en je spontane reactie is " waarom mag dit niet?", dan is het hopeloos denk ik.
Geplaatst op 2020-06-24 05:00:15
Iets sexueels getint in een sms naar een collega sturen valt onder harassment. Maakt eigenlijk niet heel veel uit wat er precies staat. Vgm is dat ook niet wat deze zaak groot maakt, meer iets wat een inzicht geeft aan het type persoon wat hij is.
Geplaatst op 2020-06-24 10:38:54
klinkt redelijk traumatisch. dan rijst er bij mij de vraag, waarom pas na zes jaar hiermee naar buiten komen? vooral nadat de eerste golf MeToo allang bedaard is? Uit angst?
ze zegt letterlijk dat hij haar bestegen heeft. forensisch onderzoek zou genoeg bewijzen gegeven hebben en in echte amerikaanse spirit zijn smoel naar Kingdom Come dagvaarden bij de publieke aanklager.
Dus waarom zo lang gewacht?
Geplaatst op 2020-06-23 14:08:50
ik ben gaan kijken naar Valorant.
Geplaatst op 2020-06-23 14:46:03
Voor ongeloof, voor wegvegen als zo erg is het toch allemaal niet, zelf eerst willen verwerken, schaamte, ... Trauma dus. En daar reageert niet iedereen hetzelfde / even snel / even open op. Deze vraag zorgt net voor nog meer traumastress, want hoe lang mag je überhaupt wachten tot je deze vraag zal krijgen.
Geplaatst op 2020-06-23 16:19:17
hij was gewoon dronken..., hij heft zich letterlijk een paar uur daarna gexcuseerd fucking snowflakes
Geplaatst op 2020-06-23 20:31:30
Maar blijkbaar dus wel geen alleenstaand geval. Ik vertel ook wel eens een vunzige mop tegen mijn vrienden, inclusief de vrouwelijke helft van de vriendengroep. In een dronken bui foute avances maken kan gebeuren, dat geloof ik graag. Over zo'n dingen ga ik niet janken. Maar als je dit op systematische basis gaat doen naar mensen op je werk dan stop je ofwel met drinken ofwel met werken...
Geplaatst op 2020-06-23 21:42:01
Da's niet echt een excuus hè. Ook al was 't bij één keer gebleven...
De mensen die dit geen abnormaal gedrag vinden kunnen zich misschien bijvoorbeeld eens afvragen wat ze zouden denken als hun dochter met zo'n verhaal zou afkomen...
Geplaatst op 2020-06-24 04:11:19, bewerkt op 2020-06-24 04:11:53
Goed om te weten dennigo!
ik ga uw vrouw of vriendin wa lastigvallen met smsjes van hoe ik haar volledig alle hoeken van de kamer ga laten zien (details onder voorbehoud) en vanaf je boos wordt zal ik antwoorden met "relax snowflake, ik was gewoon dronken"
Geplaatst op 2020-06-24 08:27:34
als je uzelf niet kan beheersen als je gedronken hebt moet je er gewoon afblijven. straks gaat er iemand zeggen ik was dronken dus ik kon er niets aan doen dat ik iemand heb doodgereden. beide kunnen vermeden worden door niet dronken te worden.
Geplaatst op 2020-06-24 14:44:48
Ze had ook gewoon stop kunnen zeggen tegen deze gast. Hoezo moet zijn werkgever bij prive sferen worden betrokken? Helaas een win weer voor SJW
Geplaatst op 2020-06-24 09:50:07
Want dan zou die natuurlijk direct stoppen. Dat weet je niet. Je hebt hiervoor de context niet. Misschien heeft ze dat al 10x gedaan. Misschien is niet ingaan op avances een duidelijk genoeg signaal. Voor sommige mensen stopt het nooit bij een 'stop aub'. Wanneer het invloed heeft op de werksfeer dan moet de werkgever het weten. Zo'n gedrag is ongepast sociaal gedrag dus als je het normaal vindt moet je je er niet voor verstoppen lijkt me.
Geplaatst op 2020-06-24 10:46:23
Dat het gedrag ongepast is vind ik ook hoor begrijp me niet verkeerd. Het lijkt me echter in prive sfeer te zijn geweest ik vind het ongepast om dan iemands werkgever hierop aan te spreken.
Geplaatst op 2020-06-24 12:37:09
Klopt, is dan ook niet zo gelopen. Hij heeft het gewoon zo vaak gedaan dat mensen het in publieke sfeer er over hadden. Daardoor hebben die werkgevers dat gezien. Die pech heb je als publiek figuur nu eenmaal. Het is moeilijker om je nu te verstoppen met het internet.
Geplaatst op 2020-06-24 12:45:44
Publiekelijk figuur / celebrity status kan ik het niet noemen :).
Mijn inziens wordt er te vaak de verkeerde weg ingeslagen. Ik merk het ook in mijn bedrijf waar we klachten binnen krijgen waarbij mensen iets onder hun eigen naam posten op FB/Twitter.
Ze mogen dit zelf weten dit doen ze niet in de naam van hun werkgever. Dan zou dit mijn inziens een ander verhaal zijn.
Geplaatst op 2020-06-24 16:22:44
Ongepast, zeker, moreel verkeerd, waarschijnlijk. Maar alle "slachtoffers" hadden nog steeds de keuze. Hier is niets verkeerd waarvoor hij bestraft zou moeten worden.
En wat werd er bedoelt met slecht behandelen van fans? Van wat ik heb gezien gaat Avellone altijd redelijk goed om met de communities van de games waaraan hij werkt. Toch beter dan veel anderen.
Maar belangerijker: "Separate the art from the artist." Hij is gewoon te goed om geen game verhalen meer te schrijven, en ik betwijfel dan ook dat dat permanent zal zijn.
Geplaatst op 2020-06-24 11:11:57