Op papier is Xbox Series X de sterkste, maar in de praktijk heeft PS5 soms een streepje voor
Op papier is de Xbox Series X de krachtigste console ooit, maar ondanks de beste specs levert de console blijkbaar niet altijd de beste next-gen prestaties. Die eer is in sommige gevallen weggelegd voor PS5, die met mindere specs dus betere prestaties weet neer te zetten dan de Xbox Series X.
Het verschil in prestaties tussen PS5 en Xbox Series X werd opgemerkt door onder meer Digital Foundry, dat verschillende games en hardware uitgebreid test. Bij verschillende multiplatform games bleek de PS5-versie het beter te doen dan de versie voor Xbox Series X, bijvoorbeeld wat de frame rate betreft. Assassin's Creed Valhalla bijvoorbeeld zit op PS5 vaker tegen het doel van 60fps aan dan op Xbox Series X.
Bij Microsoft zijn ze op de hoogte van de minder dan verwachte prestaties en er wordt samen met ontwikkelaars onderzocht wat het probleem precies is.
Hoewel Microsoft zelf niet meteen een indicatie geeft van wat de reden zou kunnen zijn, zijn er bronnen die melden dat Microsoft pre-launch minder developer support had dan Sony. PS5 dev kits zouden bijvoorbeeld al veel eerder dan Xbox Series X dev kits beschikbaar zijn geweest, waardoor de kennis van de PS5 bij ontwikkelaars al verder gevorderd is dan de kennis van de Xbox Series X, wat dus ook tot een betere optimalisatie op PS5 leidt.
Mogelijk is het dus slechts een kwestie van meer vertrouwd te geraken met de Xbox Series X en in dat geval zou de "achterstand" binnen pakweg een jaar wel weggewerkt kunnen worden. Ontwikkelaars weten dan hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van de hardware en dan zou de Xbox Series X het qua prestaties in meer gevallen beter kunnen gaan doen dan de PS5.
Blijkbaar heeft Sony voor een keer heel hard ingezet op toegankelijkheid van hun libraries en interfaces. Komt door de ervaringen van eerdere consoles waar hun first-party studios de libraries zelf aan het aanpassen waren voor betere performance.
Als je paar maanden claimde dat dat een invloed kon hebben werd je gek verklaard. XSX zal wel snel bijbenen. Het is nu ook geen PS3 architectuur ;).
Wat me wel zorgen maakt is de 120fps target die totaal niet gehaald wordt en het ontbreken van stabiele 60fps modes in de plaats. Niemand wilt tearing zien.
Geplaatst op 2020-11-27 10:46:45
give it a few months, begin van de gen etc ...
Geplaatst op 2020-11-27 13:47:05
Ja, maakt me nu persoonlijk niet uit. Ik vind het zelf gewoon interessant als developer dat er een merkbaar verschil is. Zeker in cross-gen games aangezien ze daar meestal gewoon pure kracht het werk laten doen.
Geplaatst op 2020-11-27 14:31:27
Zou het kunnen door de gemakkelijkere cross-gen structuur van de Xbox familie dat ze hier inderdaad de Series X zelf het werk laten doen, terwijl ze voor PS5 gerichtere aanpassingen maken. Mogelijk resulteert dit dat in betere optimalisatie. Just a thought.
Geplaatst op 2020-11-27 16:10:58
Beide consoles gebruiken gelijkaardige architectuur aan vorige gen, maar ik denk dat je doelt op MS hun delivery system? Ik denk niet dat dat veel invloed gaat hebben aangezien dat vooral over configs gaat.
Ik doel meer op de API's die de devs gebruiken om de hardware aan te spreken.
Geplaatst op 2020-11-27 17:15:10