Nederlandse regisseur beschuldigt Capcom ervan zijn monster design te hebben gestolen voor Resident Evil Village
De Nederlandse regisseur Richard Raaphorst heeft Capcom ervan beschuldigd een van zijn monster designs één op één te hebben gekopieerd voor Resident Evil Village. Het gaat om de Sturm boss, die volgens Raaphorst duidelijk gestolen is van zijn found footage horrorfilm Frankenstein's Army uit 2013. Capcom heeft voorlopig nog niet gereageerd.
Het monster waar het om gaat is zoals gezegd Sturm, een mensachtig wezen met een propeller als hoofd. In Resident Evil Village kom je het tegen in de Heisenberg fabriek, waar je het doodt dankzij een vlammenzee en een explosie.
Dit is nagenoeg exact hetzelfde als in Frankenstein's Army. Ook daar duikt namelijk een mensachtig monster op met een propeller als hoofd en ook daar sterft het in een explosieve vlammenzee.
Raaphorst wijst er voorts ook op dat zelfs het camerawerk, de omgeving en het kleurenpalet nagenoeg identiek zijn, waardoor er voor hem weinig twijfel over bestaat dat de makers van Resident Evil Village gewoon zijn scène in-game gekopieerd hebben.
Raaphorst werd naar eigen zeggen nooit benaderd door Capcom en kwam er pas achter nadat fans hem erop wezen. Eerst was hij boos, daarna trots, en nu weer boos. Hij vindt het namelijk getuigen van weinig fatsoen en noemt het "creatief misbruik." Het is immers niet makkelijk om met een goed monster design op de proppen te komen en dan is het pijnlijk wanneer dat zomaar gestolen wordt.
Of Raaphorst verdere stappen zal ondernemen valt nog af te wachten. Hoewel hij het monster ontworpen heeft, bezit hij geen rechten op zijn film. Die liggen bij MPI Media Group, een Amerikaans bedrijf waarmee hij samenwerkte om de film te maken en te verdelen.
Graag had Raaphorst op zijn minst de nodige credits gekregen, en als het kan natuurlijk ook wat royalties centjes, maar voorlopig valt het dus nog af te wachten of daar iets van in huis komt en wat Capcom op dit alles te zeggen heeft.
Valt wel iets voor te zeggen dat ze daar hun inspiratie wel gehaald hebben... Maar ik heb ook al wel monsters in andere films gezien die wel erg lijken op de Lickers uit RE2.
Ik vraag me af in welke mate zo'n zaken beschermd zijn ook.
Geplaatst op 2021-05-11 13:13:54
Camerawerk is identiek? Ik zie niet hoe. Want als de speler bedien je zelf het camerawerk. Rn decrechten zijn niet van hrm dus naar royalties zou hij ook al kunnen fluiten. En het design van het monster verschilt wel een beetje. En hij zou juist blij moeten zijn. Nu krijgt hij zoals veel kleine kindjes negatieve aandacht.
Geplaatst op 2021-05-11 13:15:27
Dat zo'n grote productie zijn werk wil gebruiken lijkt me een hele eer en ik begrijp de gevoelens van trots dan ook zeker wel. Ik zie de overeenkomst wel in design, omgeving en ook hoe de boss wordt geïntroduceerd. Hij heeft zelf de rechten niet, dus het gaat niet eens om geld. Als ze hem credits voor het monster design hadden aangeboden, was het met hem waarschijnlijk netjes opgelost geweest.
Geplaatst op 2021-05-11 14:06:08