"59% van vrouwen verbergt gender tijdens gamen om intimidatie te vermijden"
Uit een onderzoek naar de ervaringen van vrouwelijke gamers, besteld door technologiebedrijf Lenovo, is gebleken dat intimidatie nog steeds erg aanwezig is. 59% van de bevraagden liet zelfs weten bewust te proberen hun gender verborgen te houden in de hoop met rust gelaten te worden.
Volgens de studie zou 77% van de gamende vrouwen tijdens het gamen af te rekenen hebben met een of andere vorm van ongewenst gedrag van andere, mannelijke spelers. Hun competenties worden in vraag gesteld (70%), ze worden uit een game geweerd omdat ze vrouw zijn (65%), of ze worden betutteld, alsof ze hulp nodig hebben (50%). 44% zou ook regelmatig ongewenste relationele vragen krijgen.
Hoewel mannelijke en vrouwelijke gamers vaak dezelfde games spelen (88% van de vrouwelijke gamers speelt co-op of competitieve games en 66% speelt shooters), leeft er blijkbaar toch nog de gedachte dat vrouwen geen "echte gamers" zijn.
Hoewel de resultaten op zich niet zo verwonderlijk zijn, herinneren ze ons er wel aan dat er nog een weg te gaan is. 71% van de bevraagden is van mening dat (game)bedrijven zelf een grote rol te spelen hebben, onder meer door gamereclame diverser te maken.
"leeft er blijkbaar toch nog de gedachte dat vrouwen geen "echte gamers" zijn."
De vraag is of we dat uit deze cijfers moeten concluderen, en of dat geen invulling is van wat de onderzoekers / 4Gamers(?) verwachten. Het onderzoek is gericht op vrouwen en niet op de jongens/mannen (of zitten daar ook vrouwen tussen?) die de ongewenste opmerkingen maken. De reden van het ongewenste gedrag/uitspraken kunnen we dus eigenlijk niet zomaar stellen, toch?
Maar goed dat doet niet af aan het probleem, de uitkomst van het onderzoek komt niet als een verrassing. Er is zeker nog wel een weg te gaan. Ik ben wel benieuwd wat de voorstellen zijn. Naar mijn mening, maar ik heb geen onderzoek gedaan, zijn gamereclames juist heel divers de laatste pak'm beet 10 jaar. Dus of dat de oplossing gaat zijn.
Geplaatst op 2021-05-25 14:58:32
je hoeft de jongens/mannen op zich niks te vragen om er achter te komen of die gedachte leeft. stel de vraag: Ben je wel eens voor valsspeler uitgemaakt alleen omdat je vrouw bent?
Kan me nog vaag een article herrinneren van een pro gamer die dat deed en toen stopte omdat de vrouw in kwestie legit was.
met zoon vraag kan je toch de gedachten van de mannen uitlezen.
Wel de vraag welke tijdsbestek gevraagd is. gebeurtenissen van 5 jaar geleden zeggen niks over de dag van vandaag.
Geplaatst op 2021-05-25 18:25:56
Hoe weet je dat je voor valsspeler wordt uitgemaakt alleen omdat je een vrouw bent? Dat is dan een aanname van de persoon die je het vraagt. Je onderzoekt dan niet waarom iemand voor valsspeler wordt uitgemaakt, maar waarom de persoon die voor valsspeler wordt uitgemaakt denkt dat dit gebeurt. En dat zegt niets over de gedachten van de mannen.
Je kan wel onderzoeken of personen vaker voor valsspeler worden uitgemaakt, nadat bekent is dat ze een vrouw zijn. En als dat vaker gebeurt, stellen dat vrouwen vaker voor valsspeler worden uitgemaakt. Iets vergelijkbaars is hier niet gedaan. De conclusie die aan dit onderzoek wordt gehangen lijkt gewoon niet in lijn te zijn met de gebruikte onderzoeksmethode.
De onderzoeksmethode en de conclusie die daaraan wordt gehangen kan een groot verschil maken in de beoogde aanpak van het probleem. Als we er op basis van dit onderzoek vanuit gaan dat vrouwen als 'geen echte gamers' worden gezien, dan lijkt het laten zien van vrouwelijke gamers een valide oplossing. Als het probleem is dat geile tieners alle redenen aanpakken om andere mensen online te treiteren of te intimideren, dan gaat een reclame met een gamende vrouw niet zoveel goeds doen. Dan zouden er eerder campagnes nodig zijn vanuit de gaming industrie, om bepaald gedrag te remmen en positief gedrag te bevorderen. Bijvoorbeeld pro's en streamers die zich uitspreken, dan moet zo'n actie misschien juist wel vooral met mannen gedaan worden, omdat zij een voorbeeldfunctie voor jongens zijn.
Geplaatst op 2021-05-25 21:12:43
jammer maar begrijpelijk, sexisme/racisme/etc. leeft hard onder de gamer community.
Geplaatst op 2021-05-25 16:03:16
Tegenover een dikke 15 jaar geleden trekt de community helaas op niks meer. Hier en daar uitzonderingen, maar toch.
Geplaatst op 2021-05-25 17:45:01
1. PC Gamer laat de survey en resultaten niet zien, wat betekent dat we eigenlijk niet mogen vertrouwen wat ze zeggen. Ik zou ook wel eens willen weten hoeveel respondents ze hadden.
2. Waar gender, seksualiteit, huidskleur en leeftijd niet terzake doen moet je daar sowieso niet mee te pronken lopen.
3. Ligt dat cijfer lager voor mannen? Hoewel je sexisme tegenkomt vermoed ik dat mannen het er toxicity erger vanaf krijgen, maar voor hen is dat gewoon "deel van het spel". Moet er dan iets gebeuren aan sexisme of algemene toxicity?
4. Vrouwen krijgen ook zeer respectvolle kommentaar als ze niet in het spel zijn. Er wordt bijvoorbeeld regelmatig naar de job van mijn moeder geraden, of zeggen tegenstanders dat ze haar wel aantrekkelijk vinden.
Geplaatst op 2021-05-25 17:41:03
2. Maar als sommigen alleen al horen dat je een vrouw of allochtoon of zo bent is genoeg voor velen om wat toxisch te gaan doen, je moet helemaal niet pronken. het zou geen probleem mogen zijn om gewoon je hele origin te zeggen.
3. why not both? en ik zie het nut niet vanin om een wedstrijd te maken van wie het meeste toxische gedrag tegenkomt? toxische gedrag in welk vorm ook is een no-no.
4. complimentjes over uiterlijk zijn ook niet altijd gepast en kunnen al snel creepy zijn, zeker als die van complete strangers komen. Iets wat velen niet begrijpen.
Geplaatst op 2021-05-25 20:50:20
2. Online kan je dat niet wegkrijgen, dus als het niet hoeft zeg je er gewoon niets over, dan kan het ook geen probleem zijn. Zelfs al zou ik niet een gemakkelijk doelwit vormen voor targeted harassment dan zou ik nog steeds een anonieme internet gebruiker blijven, dat is in elk opzicht beter.
3. Ik bedoel maar dat sexisme in gaming (specifiek in gaming) meer aandacht krijgt dan het verdient.
4. Dat was een grapje over wat er soms word gezegd over "je moeder", bijvoorbeeld dat ze in de prostitutie werkt of dat een tegenstander al wat met haar zou gedaan hebben. Het allemaal zo serieus niet.
Geplaatst op 2021-05-26 17:44:30
2 dus in plaats van het probleem aan te pakken moeten we het in de doofpot steken terwijl de slachtoffers er maar voor moeten zorgen dat andere spelers niet doorhebben dat ze niet 'een echte gamer' zijn? Ook al is hun stem(!) /afkomst/geslacht... op zich genoeg provocatie?
3. Ik denk niet dat racisme/sexisme/etc. ooit meer aandacht verdienen dam ze moeten aangezien hoe groot de problemen nog zijn. En ja, harassment krijgen omdat mensen ook maar horen dag je een vrouw bent betekent voor mijdat het een zeer groot probleem is.
4 oke dan, zolang je maar begrijpt dat deze grappen tegen een vreemde waarschijnlijk niet door de beugel kunnen, want velen begrijpen dat nog niet.
Geplaatst op 2021-05-26 19:35:24, bewerkt op 2021-05-26 19:35:36
2. Niet wat ik zei. Gewoon het niet uitlokken.
3. Attention multiplies. Geef sexisme aandacht en je zal er plots meer van zien dan er voordien was, dus waar het geen probleem is (zoals in gaming, volgens de meeste eerlijke data) laat je het gewoon stillaan verdwijnen.
4. Het ging over anderen die het online tegen mij zeggen, en dat ik het als "respectvolle kommentaar" opneem. Niet alleen gaat het niet over iemand anders, maar bevat het "positieve opvattingen", was toch al zeer misbegrepen zou moeten worden om niet door de beugel te kunnen.
Geplaatst op 2021-05-26 21:00:42
2 je geeft nog altijd de slachtoffer de schuld tho, aangezien ze het 'uitlokken' door gewoon zichzelf te zijn. Ze moeten gewoon zichzelf niet zijn volgens uw logica.
3 ik weet niet wat ik moet zeggen als je denkt dat sexisme geen probleem is in de gaming wereld. Zeggen dat meer aandacht spenderen aan sexisme omdat er edgy idioten zijn die moeilijk gaan doen is ook vrij Bleh.
4. Begrijp hier niet echt wat je allemaal bedoelt.
Geplaatst op 2021-05-26 21:40:00
2. Jezelf zijn houd niet in dat je tegen iedereen in videogames gaat zeggen dat je een zwarte lesbische veganistische vrouw bent of dat je vader onlangs is gestorven of wat dan ook, die informatie doet er niet toe in die context dus moet je het daar niet over hebben. Als je dat wel zegt dan ben je kommentaar daarover aan het uitlokken.
3. Hier is het dan weer wel nuttig om gender uit de doos te halen. Als vrouw heb ik nooit last gehad van sexisme in games. Op het breedere internet kan dat helemaal niet omdat ik anoniem ben, en in games waar voicecomms worden gebruikt krijg ik meer hulp van teamleden wat ook sexisme is, maar daar heb ik geen last van. Af en toe krijg ik eens te horen dat iemand zogezegd geinteresseerd is of iemand vraagt of vrouwen echt videogames spelen, wat ik gemakkelijk kan negeren. Als iets te ver zou gaan heb ik altijd de mute knop (die ik wel al heb gebruikt, maar nog nooit voor sexistische kommentaar).
4. Ik denk dat we elkaar hier mislopen, je kan het nog eens lezen, maar ik denk niet dat het nog eens uitleggen zal helpen.
Geplaatst op 2021-05-27 18:07:53
2. Dat is ook een beetje extreem lol, ik bedoel eerder dat gewoon je stem of gewoon het feit dat je niet de 'avarage gamer' bent geen provocatie mag zijn. Velen vinden dit jammer genoeg al een reden om een jerk te zijn, en in dat geval is het nog zekerder de schuld van de toxische mensen en niet de slachtoffers ervan.
3. Het is heel leuk dat je er niet al te veel last van hebt en dat je ertegen kan, maar voor velen is dit eerder de norm en het is totaal begrijpelijk dat ze liever niet met sexisme/racisme of wat dan ook te maken willen hebben in hun vrije tijd. Als je toxisch gedrag wilt aanpakken moet je er alle aspecten van aanpakken en sexism hoort daar nu eenmaal bij. En het verder aanpakken als gewoon een mute knop liefst.
Geplaatst op 2021-05-28 13:27:50
dat eerste punt alleen al. denk je dat mannen niet constant worden verweten dat ze slecht zijn in een spel? heel het online gebeuren in games is zo en tegen iedereen. het feit dat ze er bij vrouwen dan nog wat seksisme bij doen is gewoon omdat het makkelijk is.
Geplaatst op 2021-05-25 18:29:41
Dit dus
Geplaatst op 2021-05-25 21:00:57
Ik stop ‘m ook vaak weg tussen m’n benen als ik game. Niet tegen intimidatie of iets dergelijks, maar dan blijf ik scherp.
Geplaatst op 2021-05-26 11:38:56
"Hoewel mannelijke en vrouwelijke gamers vaak dezelfde games spelen (88% van de vrouwelijke gamers speelt co-op of competitieve games en 66% speelt shooters)"
Simpelweg niet waar. De overgrote meerderheid speelt mobiele games of games op social media.Als we die negeren,blijft er een overgrote meerderheid over die games als The Sims, Stardew Valley en Animal Crossing spelen. Ik denk dat citatie hier niet echt in nodig is, je hoeft er niet ver voor te zoeken.
Dit is een wij van WC-Eend aanbevelen WC-Eend onderzoek, waar weer één of andere progressieve een weg probeert te banen in de gamesindsustrie.
Geplaatst op 2021-05-26 16:06:31
Omdat competitieve games en shooters niet bestaan op mobile? Also aangezien dit van pc gamer komt zal het well over pc gaming gaan :P
Geplaatst op 2021-05-26 19:38:31